CATATKAN MESEJ DI SINI

Monday, May 25, 2009

Idiana Syiza Binti Mohd Saleh


Sila gunakan ruangan ini untuk melaporkan apa sahaja aktiviti praktikum anda termasuk soal-jawab dengan saya. Setiap kali anda melawati blog ini,sila buat catatan yang mungkin berguna sebagai catatan Buku Log nanti. Penilaian praktikum juga termasuk sejauhmanakah anda memberi laporan kepada saya dalam laman blog ini. Anda disyorkan menulis sebanyak mungkin catatan dan tiada halangan sekiranya anda menulis di sini setiap hari. Contohnya pengalaman melapor diri di hari pertama praktikum .Jika anda mempunyai gambar semasa praktikum, sila emailkan kepada saya untuk dikongsi bersama dengan rakan yang lain.Sila buat catatan dengan click 'comments'.

90 comments:

Anonymous said...

1 Jun 2009
8.00 pagi
-Saya telah melaporkan diri di Perbadanan Pembangunan Pertanian dan setibanya di sana terdapat seorang pelajar praktikum juga dan ditempatkan di bahagian pentadbiran manakala saya ditempatkan dibahagian Perancangan Nilai. Kami disambut oleh seorang kakitangann di sana dan menceritakan serba sedikit tentang latar belakang perbadanan tersebut. Terdapat 80 orang staf di perbadanan tersebut dan terdiri daripada beberapa bahagian seperti Bahagian Pentadbiran, Bahagian Kewangan, Bahagian Pembangunan Usahawan, Bahagian Perancang Nilai, Bahagian Pengurus Projek dan mempunyai Seksyen untuk tanaman Ladang Lekir.

9.00 pagi
-Saya diberikan sebuah buku fail yang mengandungi Permohonan Tanah Mukim, Permohonan Tanah Kerajaan dan sebagainya. Saya diajar untuk melihat cara untuk merekodkan permohonan tersebut. Selepas itu saya dibawa ke bilik fail yang mengandungi banyak fail di dalamnya yang terdiri daripada fail tanah, fail sewaan, fail perjanjian dan lain-lain. Sebagai contoh jika fail tanah maka kodnya ialah 11-18-321. daan jika fail sewaan maka nombornya 9-18-312.

10.00 Pagi
-Saya dibawa untuk menghadiri mesyuarat yang berkaitan dengan tanaman mempelam, kelapa sawit ternakan ayamt terletak dan udang. Kawasan tersebut terletak Mukim Tanjung Tualang di Lembah Kinta dan terletak di atas tanah kerajaan seluas 1958.71 ekar. Masalah tersebut ialah berkaitan dengan masalah tempat tanaman tersebut dan dalam mesyuarat itu membincangkan kawasan yang sesuai untuk aktiviti tersebut.

12.00 Tengahari
-Saya telah diberikan suatu Pelan Pinta Ukur berkenaan kebenaran merancang yang mempunyai Permohonan Tanah Kerajaan untuk Tujuan Pertanian (Dusun Buah-buahan) yang terletak di Mukim Ulu Bernam, Daerah Batang Padang yang mempunyai seluaas kira-kira 473 ekar atau 191.42 ekar. Saya diminta untuk melihat perkara-perkara yang perlu ada dalam pelan tersebut.

2.00 Petang
-Kemudian saya diberikan suatu Pelan Kunci pula yang merangkumi Pelan Lokasi, Jarak atau Bearing dan Tanah Pinggiran. Pelan Kunci tersebut ialah terletak di Mukim Bidor, Daerah Kinta dan pelan tersebut berkaitan dengan Pengeluaran Makanan Tanaman Kekal. Saya diajar untuk melihat lokasi lot dan sudut yang tepat sesuatu kawasan dalam pelan tersebut.

4.00 Petang
-Saya diberikan suatu pelan dan dikehendaki membuat syarat permohonan kawasan tersebut melalui pelan yang diberi. Maka saya telah berbincang dengan Tuan Haji Azmi yang merupakan Penolong Pengurus Hartanah tentang keadaaan semasa di tempat itu. Pelan tersebut ialah Pelan Permohonan Tanah Kerajaan seluas 54.340 hektar atau 134.272 ekar untuk Tujuan Pertanian di Mukim Kampar, Daerah Kinta, Perak.

Anonymous said...

2 Jun 2009
8.00 Pagi
-Saya diberikan beberapa fail surat permohonan untuk dijadikan sebagai rujukan untuk memohon kawasan Mukim Kampar, Daerah Kinta.Saya dikehendaki melihat susunan formatnya dengan betul dan meneliti isi-isi penting yang perlu ada dalam membuat surat tersebut. Fail yang diberikan itu haruslah disertakan dengan Borang A dan Jadual 1 yang berkaitan tentang butir-butir pemohon dan tujuan pemohon memohon kawasan tersebut.

10.00 Pagi
-Selepas itu, saya dikehendaki membuat salinan borang A sebanyak 4 keping dan bOrang Jadual 1 juga sebanyak 4 keping.Mengisi dan menaip borang tersebut berdasarkan butir-butir yang diperlukan.

12.00 Tengahari
-Kemudian saya dikehendaki membuat deraf surat sebelum diberikan kepada Pengurus Besar Perbadanan Negeri Perak iaitu Haji Mohd Hatta bin Yazid untuk disahkan dan ditandatangani olehnya. Maka selepas siap menderaf surat tersebut, ia hendaklah disemak terlebih dahulu oleh seorang Pengurus Perancang Penilai iaitu Tuan Haji Subki bin Hussin dari segi perkataan dan susun ayat yang betul.

2.00 Petang
-Selepas itu saya diajar untuk membuka fail yang baru ke atas permohonan yang saya lakukan itu. Fail tersebut haruslah mengandungi nombor fail dan nombor PTG (Pengarah Tanah dan Galian). Maka,untuk mendapat nombor tersebut maka perlulah merujuk buku fail tanah dan melihat nombor akhir dalam fail itu dan mendaftar permohonann tersebut. Kemudian, nombor yang telah diketahui itu hendaklah dicop disebelah atas fail kiri(nombor fail)dan kanan (nombor PTG).

4.00 Petang
-saya didikehendaki mengecop cop rasmi jawatan Pengurus Besar untuk ditandatangani oleh beliau sebanyak 20 salinan pelan kawasan Mukim Kampar tersebut. Begitu juga saya dikehendaki mengecop cop rasmi jabatan ke atas borang A dan juga borang Jadual 1. Maka, ia perlulah dibuat dengan teliti dan kemas.

profhalim said...

Ok teruskan menulis lagi

Anonymous said...

3 JUN 2009
8.00 PAGI
-memperbaiki dan membuat pembetulan surat permohonan ke atas Tanah Kerajaan seluas 54,340 hektar/134,272 ekar untuk tujuan pertanian di Mukim Kampar, Daerah Kinta.

12.00 Tengahari
- menaip dan membuat pembetulan ke atas Jadual 1 yang mana borang ini mengandungi keluasan kawasan yang dipohon serta tujuan permohonan ini dilakukan.

2.00 Petang
-menyusun surat permohonan dan borang yang diperlukan ke atas mukim tersebut dengan susunan yang betul dan ia perlu disemak oleh seorang pegawai sebelum ditandatangani oleh Pengurus Besar organisasi tersebut.

Anonymous said...

4 Jun 2009
8.00 Pagi
-surat permohonan ke atas Tanah Kerajaan di Mukim Kampar diserahkan kepada pegawai untuk disemak dan jika ia berpuas hati maka surat tersebut bolehlah dihantar kepada Pengurus Besar untuk ditandatangani.

10.00 Pagi
-menyemak cop pada peta Permohonan Tanah Kerajaan seluas 54.340 hektar Untuk Tujuan Pertanian di atas sebahagian lot 62596, 51116, dan 40685 di Mukim Kampar, Daerah Kinta, Perak.

12.00 Tengahari
-mencatat isi-isi utama yang berkenaan dengan surat Permohonan Tanah Kerajaan yang boleh dijadikan rujukan buat saya jika mahu membuat surat permohonan ke atas kawasan yang dipohon.

2.00 Petang
-meneleti format-format kertas kerja seperti Kertas Kerja Projek Akuakultur di Mukim Teja Daerah Kinta, Perak. Antara maklumat penting yang perlu ada dalam membuat sesuatu kertas kerja ialah tujuan ia dilakukan, objektif program yang dijalankan, konsep perlaksanaan,keterangan projek dan sebagainya.

Anonymous said...

5 Jun 2009
8.00 Pagi
-meneliti dan melihat Peta Permohonan Tanah di atas Tanah Kerajaan seluas lebih kurang 4954.843 hektar atau 12243.664 ekar di Mukim Lenggong, Daerah Hulu Perak.Melalui penelitian saya secara tidak langsung saya dapat memahami proses kelulusan permohonan tersebut dilakukan.

10.00 Pagi
-meneliti surat Permohonan Tanah Kerajaan di Wilayah Ganda, Mukim Kenering dan Temenggor di Daerah Hulu Perak yang mempunyai keluasan 1, 230.65 hektar atau 3041 ekar untuk tujuan pembangunan Ladang Rakyat dan Penempatan Masyarakat Di Bawah Projek Khas Persekutuan (Projek Berimpak Besar KKLW iaitu merupakan suatu projek pembangunan Luar Bandar Bersepadu Di Bawah Seksyen 42(1)(a) Kanun Tanah Negara, Akta 56, Tahun 1965.

2.00 Petang
-meneliti dokumen Permohonan Tanah Kerajaan di Dalam Mukim Blanja di Daerah Kinta untuk Tujuan Pertanian (Pertanian Bersepadu) seluas lebih kurang 32.53 hektar atau 80.38 ekar. Pertanian Bersepadu yang dimaksudkan itu ialah untuk tanaman jagung, serai dan ternakan ikan air tawat. Antara objektif yang diperolehi adalah untuk membantu pihak berkuasa Kerajaan Negeri mengatasi perihal tanah milik Perbadanan Pembangunan Pertanian Negeri (SADC) disamping berusaha untuk menjayakan tanah tersebut.

Anonymous said...

8 JUN 2009
8.00 Pagi
-meneliti dokumen Permohonan untuk Penyerahan Balik Tanah Milik Perbadanan Pembangunan Pertanian Negeri Perak (PPPNP) seluas 847.3 ekar di Mukim Pengkalan Hulu dan Belukar Semang di Daerah Hulu Perak dan dikenalpasti dijadikan sebagai tapak pertanian.

10.00 Pagi
-menaip Borang Jadual 1 sebanyak empat helai yang bertujuan untuk melakukan Permohonan Penyerahan Balik Tanah Milik Perbadanan Pembangunan Pertanian Negeri Perak seluas 847.3 ekar di Mukim Pengkalan Hulu dan Belukar Semang di Daerah Hulu Perak.

2.00 Petang
-memperbaiki pembetulan dalam Borang A ke atas Permohonan Penyerahan Balik Tanah Milik Perbadanan Pembangunan Pertanian Negeri Perak di Mukim Pengkalan Hulu dan Belukar Semang. Selepas siap menaip maklumat dalam Borang A, maka ia perlu ditandatangani oleh Pengurus Besar Perbadanan Pembangunan Pertanian Negeri Perak.

Anonymous said...

9 Jun 2009
8.00 Pagi
-saya diajak untuk melawat ke tapak projek di Sungai Galah yang terletak di Kampung Gajah. Lawatan tersebut adalah bertujuan untuk melihat tanaman Ladang Mempelam Cokanan. Saya pergi ke sana bersama dua orang pegawai yang bertanggungjawab ke atas projek tersebut iaitu Puan Haslina sebagai Pengurus Hartanah dan juga Puan Mahani sebagai Pengurus Projek. Setibanya kami di sana, kami telah disambut oleh beberapa orang kakitangan di sana iaiti Encik Din sebagai Pengurus Pelawat dan Encik Hashim sebagai Penolong Pengurus Pelawat. Selain itu, tujuan kami di sana juga adalah untuk mendapatkan permohonan kelulusan projek tersebut dan berunding dengan pihak Agro Bank untuk melihat keadaan sebenar Ladang Mempelam Cokanan sebelum meluluskan projek tersebut dan memberi pinjaman kepada peserta yang terlibat.
Pihak Perbadanan Pembangunan Pertanian Negeri Perak telah menggunakan Skim Mentor-Mantee yang mana mana mentor berperanan memberi jaminan bayaran balik kepada pihak Bank Pertanian. Dikenalpasti Ladang Mempelam Cokana tersebut mempunyai 30 lot dan mengandungi 9500 pokok. Oleh itu, melalui lawatan tersebut saya dapat menimba banyak penngetahuan dan pengalaman dalam melawat kawasan tapak projek tersebut.

2.00 Petang
-saya ditugaskan untuk membuat laporan ke atas lawatan ke tapak Projek Ladang Mempelam Cokanan.
Laporan ini penting kerana ia mengajar, memberi pengalaman yang baru buat saya dan memberi saya melihat gambaran keseluruhan kawasan ladang tersebut dijalankan.

Anonymous said...

9 Jun 2009
8.00 Pagi
-meneliti dokumen Permohonan Tanah Mukim Tanjung Tualang di Daerah Kinta seluas 293 ekar. Permohonan ini dikenalpasti untuk tujuan tanaman kelapa dan selain itu ia juga penting untuk ternakan kambing.

12.00 Tengahari
-Kemudian, saya juga meneliti dokumen untuk Permohonan Tanah Kerajaan Untuk Pertanian (Pertanian Bersepadu) yang terletak di dalam Mukim Chendriang, Daerah Batang Padang seluas lebih kurang 116 ekar atau 46-94 hektar.

2.00 Petang
-memperbaiki surat permohonan untuk dokumen Penyerahan Balik Tanah Milik Perbadanan Pembangunan Pertanian Negeri Perak seluas 847.3 ekar di Mukim Pengkalan Hulu dan Belukar Semang di Daerah Hulu Perak untuk tujuan tapak pertanian.

Anonymous said...

10 Jun 2009
8.00 Pagi
-meneliti dokumen Permohonan Tanah Mukim Tanjung Tualang di Daerah Kinta seluas 293 ekar. Permohonan ini dikenalpasti unyuk tujuan tanaman kelapa dan selain itu ia juga penting untu ternakan kambing.

12.00 Tengahari
-Kemudian, saya juga mneliti dokumen untuk permohonan Tanah Kerajaan Untuk Pertanian (Pertanian Bersepadu) yang terletak di dalam Mukim Chendriang, Daerah Batang Padang seluas lebih kurang 116 ekar atau 46-94 hektar.

2.00 Petang
-memperbaiki surat permohonan untuk dokumen Penyerahan Balik Tanah Milik Perbadanan Pembangunan Pertanian Negeri Perak seluas 847.3 ekar di Mukim Pengkalan Hulu dan Belukar Semang di Daerah Hulu Perak untuk tujuan tapak pertanian.

Anonymous said...

11 Jun 2009
8.00 Pagi
-meneliti dan menelaah fail yang berkaitan dengan siasatan tanah yang terletak di Mukim Teja, Daerah Kinta. Selepas menbaca siasstan tersebut didapati bahawa kawasan tersebut seluas 28.35 hektar atau 23.35% dan ia dikenalpasti boleh dijadikan sebagai sumber air untuk kepentingan pengairan tanaman atau aktiviti akuakultur.

12.00 tengahari
-saya dikehendaki juga meneilti dan melihat cara permohonan fail untuk Permohonan Tanah Kerajaan di dalam Mukim Blanja, Daerah Kinta untuk Tujuan Pertanian (Pertanian Bersepadu) seluas lebih kurang 32.53 hektar atau 80.38 ekar. Tujuan permohonan ini dilakukan adalah bertujuan untuk mendapatkan kebenaran atau kelulusan yang bertujuan untuk memajukan sebidang tanah milik Perbadanan Pembangunan Pertanian Negara (SADC) bagi tujuan tapak pertanian untuk tanaman jagung, serai dan ternakan ikan air tawar.

2.00 Petang
-meneleti dan melihat fail Permohonan Untuk Pengeluaran Pasir Oleh Global Herba (Perak Sdn. Bhd) dan tujuan fail ini adalah untuk memindahkan bahan batu pasir atau pasir lombong di dalam Wilayah Malim Nawar di Mukim Kampar, Daerah Kinta seluas lebih kurang 50 ekar. Setelah meneliti fail tersebut didapati pengeluaran bahan batu pasir tersebut adalah untuk pasaran tempatan dan bertujuan untuk menambahkan jalan-jalan di dalam ladang-ladang Perbadanan.

Anonymous said...

11 Jun 2009
8.00 Pagi
-membaca dan meneliti dokumen Permohonan Tanah Kerajaan untuk Projek integrasi yang terdiri daripada pertanian dann penternakan di dalam Mukim Tanjung Tualang, Daerah Kintaseluas lebih kurang 210 ekar atau 84.98 ekar. Setelah membaca fail ini, saya mendapati bahawa kawasan tersebut adalah dari bekas lombong dengan muka buminya rendah dan berpasir dan kawasan tersebut sesuai untuk dimajukan dengan Projek Integrasi iaitu dari segi Pertanian dan Penternakan.

12 tengahari
-meneliti fail yang berkaitan dengan Permohonan Tanah Kerajaan di dalam Mukim Tanjung Tualang, Daerah Kinta untuk tujuan tanaman mempelam seluas lebih kurang 18.0 hektar dan dikenalpasti juga bahawa Projek Mempelam ini dimajukan oleh Perbadanan sendiri.

2.00 petang
-saya juga dikehendaki meneliti fail yang berkaitan dengan Permohonan Tanah Kerajaan di dalam Mukim Tanjung Tualang, Daerah Kinta seluas lebih kurang 81.67 ekar atau 33.05 hektar dan dikenalpasti kawasan tersebut adalah untuk tujuan tanaman kelapa sawit. Kawasan yang dipohon adalah bersempadan dengan kawasan yang diluluskan kepada Perbadanan dan didapati ia amat sesuai untuk dimajukan dengan tanaman tersebut.

Anonymous said...

15 Jun 2009
8.00 Pagi
-meneliti dan melihat fail yang berkaitan dengan cadangan untuk memiliki tanah kerjaan seluas lebih kurang 124.24 hektar atau 307 ekar yang terletak di kawasan sempadan Felda Trolak di Timur dalam Mukim Slim, Daerah Batang Padang untik dijadikan sebagai kawasan Rancangan Pertanian Berkelompok atau dikaenali sebagai kawasan dusun. Setelah siasatan dilakukan didapati bahawa kawaasn tersebut adalah berbukit bukau dan ketinggiannya dari aras laut mencapai lebih kurang 250 meter.

12 tengahari
-saya diarahkan untuk menaip memo kepada pengurus pentadbiran untuk tujuan permohonan pembelian peralatan perabot yang dimohon oleh Pejabat Pengarah Tanah dan Galian. Setelah siap menaip memo ini, maka ia perlu ditandatangai oleh pengurus projek untuk tujuan permohonan tersebut diluluskan.

2.00 petang
-meneliti fail dan membaca Permohonan Tanah Mukim Ulu Bernam, Daerah Batang Padang seluas 4500 ekar. Permohonan ini adalah bertujuan untuk tapak pertanian di dalam Hulu Bernam Timur Daerah Batang Padang di bawah seksyen (42)(1)(a) KTN (Akta 56/1965).
12 tengahari
-

Anonymous said...

askum prof, tarikh 11 Jun saya terbuat dua kali, jadi atas tarikh 15 Jun itu adalah tarikh 12 Jun..harap maaf prof kesilapan teknikal...

Anonymous said...

16 Jun 2009
8.00 Pagi
-saya diberi tugas untuk menaip surat kepada Timbalan Setiausaha Kerajaan (Unit Perancang Ekonomi) berkenaaan dengan Cadangan Mewujudkan Projek Perak Valley yang mana ia berkenaan dengan tapak Ringlet yang perlu diluluskan kepada Perbadanan kerana berikutan kawasan yang dikaji oleh pihak Perbadanan adalah sesuai dibangunkan dengan "Perak Furit Valley" dan kelulusan ini telah disokong oleh Pengarah Perhutanan Negeri Perak. Maka, bersama-sama dengan cadangan ini maka pihak UPEN memerlukan Borang Jadual 1 untuk meluluskan projek tersebut dan suatu perbincangan diperlukan bagi memulakan projek tersebut.

12.00 tengahari
-meneliti fail yang berkaitan dengan Permohonan Tanah Kerajaan di Mukim Teja dengan keluasan 1550 ekar. Tujuan permohonan ini adalah untuk membangunkan ternakan air, buah-buahan dan juga tanaman kontan.

2.00 petang
-menaip kertas minit untuk diberikan kepada Tuan Pengerusi Kumpulan untuk pemberitahuan bayaran ladang-ladang.

Anonymous said...

17 Jun 2009
8.00 pagi
-membaca dan meneliti fail yang berkaitan dengan Projek Ternakan Udang Harimau di Daerah Kerian yang diusahakan oleh Syarikat Prstani Sdn.Bhd dengan mengusahakan ternakan udang harimau dan menggunakan teknologi dari Negara Jepun serta ia melibatkan penduduk setempat dan juga siswazah dalam projek yang akan diusahakan. Tapak yang dicadangkanuntuk diusahakan merupakan suatu kawasan yang telah dibangunkan dengan ternakan udang harimau. Kawasan tersebut termasuklah dalam Wilayah Pembangunan Korridor Utara (NCER) untuk dibangunkan dengan industri akuakultur seperti yang dicadangkan oleh Jabatan Perikanan.

12 tengahari
-meneliti kertas kerja yang berkaitan dengan dusun buah-buahan. Dikenalpasti bahawa lokasi tersebut terletak berdekatan kiri jalan menuju ke Pangkalan Hulu iaitu lebih kurang tiga batu dari Kampung Batu Buluh di Utara dan lima batu dari Kampung Lalang di sebelah selatan. Tempat ini dikenali sebagai Belukar Semang, Daerah Hulu Perak dan kawasan tersebut didapati pada asalnya adalah berbukit bukau dan hanya tinggal batu kecil sahaja. Secara keseluruhannya, kawasan tapak cadangan adalah dikelilingi oleh hutan simpan di sebelah barat, utara, timur dan begitu juga bahagian selatan. Maka, kawasan ini perlulah diambil kira dari segi kesesuaian, keadaan tanah, kawasan perkampungan, jalan raya dan berbagai-bagai aspek dalam memimplitasikan cadangan yang komprehensif dan berdaya maju pada masa akan datang.

2.00 petang
-meneliti fail yang berkaitan dengan Permohonan Siasatan Tanah di Mukim Teja Daerah KInta. Melalui siasatan yang dilakukan didapati bahawa kawasan untuk pertanian bagi kawasan di atas teren beralun tanah iaitu 'Sang Tailing' adalah seluas 93.06 hektar (76.65%) adalah tidak sesuai
pada masa kini tetapi ia sederhana sesuai untuk tanaman masa singkat dan tanaman jangka panjang sekiranya pembatasan tanah seperti kekurangan unsur nutrien tersedia, keupayaan memegang air dan nutrien yang rendah, kadar larut resap yang tinggi , tanah yang tidak berstruktur dapat diperbaiki dengan menjalankan amalan pengurusan tanah serta langkah pembaikan mutu tanah dan tanaman seperti yang disyorkan. Manakala kolam seluas 38.35 hektar (23.35%) boleh dijadikan sebagai sumber air untuk pengairan tanaman atau aktiviti akuakultur dan perlulah dirujuk kepada pihak Jabatan Perikanan terlebih dahulu.

Anonymous said...

18 Jun 2009
8.00 pagi
-membaca dan meneliti kertas kerja yang berkaitan dengan penternkan kambing. Melalui pembacaan yang dilakukan didapati bahawa penternakan kambing ini telah dikendalikan secara kecil-kecilan dan ia sesuai dijadikan sebagai aktiviti sampingan, mengawal rumpai dan ia boleh dilakukan sebagai satu hobi dan juga untuk sumber protein haiwan bagi keperluan keluarga. Sifat kambing yang suka merayau dan memilih makanan terutamanya pucuk-pucuk tumbuhan boleh menentukan ianya memperoleh zat makanan yang cukup. Tujuan penternakan kambing ini boleh mendatangkan hasil utama iaitu daging dan susu. Ternakan untuk susu dapat digunakan sebagai pengeluar daging apabila susunya berkurangan dan secara keseluruhannya ia dapat menerangkan secara ringkas tentang keperluan-keperluan asas dalam pemeliharaan kambing untuk pengeluaran daging.

12 tengahari
-meneliti Permojonan Tanah di Mukim Kinta iaitu merupakan suatu Projek Bio-Valley seluas 2940.86 hektar. Permohonan ini adalah bertujuan untuk pertanian dan ternakan ikan dalam Mukim Kampar Daerah Kinta. Dikenalpasti bahawa projek tersebut meliputi pertanian seperti tanaman pisang, ternakan lembu dan ternaka ikan dan kawasan yang dikenalpasti adala seluas 200 ekar untuk tujuan kolam dan pasir.

2.00 petang
-meneliti dan membaca fail yang berkaitan dengan permohonan tanah untuk tapak semaian benih kelapa sawit yang mana pemohon ingin menjalankan semaian benih tersebut berskala komersial. Oleh itu,pemohon ingin memohon tanah milik Perbadanan Pembangunan Pertanian Negeri Perak seluas 150 ekar bagi tujuan semaian benih dan keadaan tanah yang subur serta mempunyai punca air yang baik.

Anonymous said...

19 Jun 2009
8.00 Pagi
-meneliti dan menyemak fail yang berkaitan dengan Permohonan Penyewaan Tanah oleh Perbadanan Pembangunan Pertanian Negeri Perak (PPPNP) di Tanjung Tualang yang mana melalui kandungan permohonan tersebut menyatakan bahawa pihak PPPNP telah bersetuju meluluskan sewaan tanah untuk perusahaan projek berdasarkan syarat-syarat seperti lokasi tanah adalah di Kampung Air Papan di Mukim Tanjung Tualang, Daerah Kinta seluas 2 ekar atau 0.81 hektar. Tanah tersebut akan disewakan terlebih dahulu untuk tempoh dua tahun pada kadar RM500.00 bagi menilai prestasi projek dan sebarang permohonan lanjutan tempoh selepas itu adalah tertakluk kepada budibicara perbadanan.

12 Tengahari
-meneliti dan membaca Cadangan Projek Pembangunan Pelancongan yang berkonsepkan Agrotourism seluas 450 ekar di kawasan Gua Tempurung. Konsep pembangunan tersebut adalah melalui program Mentor-Mentee dan dikenalpasti Mentor adalah terdiri daripada Azcomi Enterprise dan Mantee adalah pihak PPPNP.

2.00 Petang
-mempelajari membuka 'Fail Sub-Jaket' yang mana fail ini bertujuan memasukkan hanya satu maklumat sahaja diperlukan dalam satu fail. dan tidak boleh bercampur dengan maklumat lain. Sebagai contohnya, jika maklumat itu verkenaan dengan Pengangkutan Batu Pasir, makan maklumat atau fail akan dibuka khas untuk maklumat itu sahaja. Maka maklumat seperti penternakan kambing, pertanian serai tidak boleh bercanpur dengan maklumat pengangkutan batu pasir. Oleh itu, ia dipanggil fail 'Sub-Jaket.'

Anonymous said...

22 JUN 2009
8 Pagi
-meneliti dan membaca fail yang berkaitan dengan Pemberimilikan Tanah Kerajaan di dalam Mukim Pengkalan Bharu di Daerah Manjung. Tujuan pemberimilikan ini dikenalpasti untuk tujuan pertanian seluas lebih kurang 2.79 hektar atau 6.9 ekar.

12 tengahari
-meneliti kertas kerja yang berkaitan dengan projek ternakan kambing. Melalui kertas kerja ini ia menerangkan cara penjagaan binatang tersebut, konsep perlaksanaan juga turut diberitahu dan sebagainya. Selain itu, ia juga menerangkan tentang keterangan sesuatu projek yang melibatkan kos operasi dan kos pelaburan.

2.00 petang
-saya diberi penerangan tentang penggunaan resit tetap dan resit sementara. Resit sementara dikeluarkan terlebih dahulu dan menunggu dan diberikan tempoh selama seminggu sebelum resit tetap dikeluarkan. Resit sementara dikeluarkan untuk tujuan proses permohonan dilakukan sebelum resit rasmi diberikan terlebih dahulu. Jika dalam masa senminggu itu, tidak memperoleh resit tetap maka pihak terlibat perlulah membuat laporan kepada perbadanan untuk tidakan selanjutnya.

Anonymous said...

23 Jun 2009
8.00 pagi
-membuat empat salinan geran mukim di Tanjung Tualang. Geran ini bertujuan hanya kawasan tertentu sahaj diperlukan dan diberikan perhatian. Ia merupakan suatu geran sulit dan tidak boleh diketahui umum.

12 tengahari
-menaip dan menderaf surat yang berkaitan dengan Pembelian Tanah di Mukim Ulu Kinta yang mana ia berkenaan dengan pembeliaan tanah yang perlu mendapat kelulusan terlebih dahulu daripada pihak Perbadanan Pembangunan Pertanian Negeri Perak (PPPNP).

2.00 Petang
-menaip dan menderaf surat yang berkaitan dengan Cadangan Projek Perak Fruit Valley yang berkaitan dengan Tapah Ringlet yang akan desempadankan dengan projek tersebut. Walau bagaimanapun, persetujuan antara PPPNP dan Perhutanan Negeri Perak telah tercapai namun suatu perbincangan diperlukan untuk memulakan projek tersebut.

Anonymous said...

24 Jun 2009
8.00 Pagi
-membuat salinan pelan tapak di Mukim Blanja, Daerah Kinta iaitu seluas 50 ekar di kawasan Seri Iskandar dan tujuan kawasan tersebut ialah untuk pertanian.

12 tengahari
-membuat pembetulan berkenaan dengan Cadangan Mewujudkan Projek Perak Valley yang mana ia perlu disusun dan dideraf dengan betul sebelum dihantar kepada Pengurus Perancang Penilai untuk disemak.

2.00 petang
-membuat salinan Borang A untuk tujuan permohonan pertanian di sesuatu kawasan. Selepas itu, saya diarahkan untuk mewarnakan pelan tapak di Mukim Blanja, Daerah Kinta yang bertujuan untuk penternakan, perusahaan dan pertanian.

Anonymous said...

25 Jun 2009
8.00 psgi
-meneliti fail yang berkaitan dengan Permohonan Tanah Di Dalam Mukim Pulau Kamiri di Daerah Kuala Kangsar seluas lebih kurang 77.76 hektar. Kawasan tersebut telah dikenalpasti untuk tujuan pengeluaran tanah merah/laterit dan kawasan tersebut dipenuhi dengan bukit-bukau dan batu pasir.

12.00 tengahari
-Saya dikehendaki untuk menderaf surat berkaitan dengan Pembelian Tanah di Jalan Taman Kinta dan didapati bahawa pihak pengurusan Perbadanan Pembangunan Pertanian Negeri Perak (PPPNP) perlu mendapatkan kelulusan daripada Lembaga PPPNP terhadap pembelian tanah tersebut.

2.00 Petang
-kemudia pada sebelah petang saya dikehendaki menderaf surat berkaitan dengan Permohonan Tanah Kerajaan Untuk Pertanian (Pertanian Bersepadu) Di Dalam Mukim Bidor, Daerah Batang Padang. Walau bagaimanapun, kawasan tersebut dikenalpasti sebagai jalan masuk ke tanah yang diluluskan dan ia melibatkan dengan tanah kerajaan. Maka, pihak Jabatan Perancang Bandar dan Desa meminta supaya satu surat kebenaran dikeluarkan oleh Pejabat Pengarah Tanah Dan Galian yang bertujuan untuk kelulusan pelan kawasan tersebut.

Anonymous said...

26 Jun 2009
8.00 Pagi
-saya dikendaki meneliti dan membaca fal yang berkaitan dengan permohonan tanah yang berkaitan dengan tanah kerajaan seluas kira-kira 37 ekar di kawasn Trolak Timur Dalam Mukim Slim, Daerah Batang Padang untuk tujuan pertanian. Kawasan tersebut pada mulaan tanah dikenalpasti sebagai kawasan yang berbukit dan ketinggiannya dari aras laut adalah mencapai lebih kurang 250 meter. Kerja-kerja pembangunan tanah adalah melibatkan pembersihan kawasan tanah tinggi. Selain itu, melalui pembacaan saya, kawasan tersebut berada di dalam kawasan tadahan Sungai Trolak dan terdapat beberapaanak sungai di celah-celah cerun yang berbukit-bukau. Kawasan di sebelah selatan dan barat telah ditanam dengan pokok kelapa sawit dan di sebelah hilirnya iaitu sekitar Pekan Trolak dan sering berlaku banjir.

12 tengahari
-meneliti dan membaca fail yang berkaitan dengan Cadangan untk memiliki tanah kerajaan seluas 124.24 hektar/307 ekar di kawasan sempadan Felda Trolak Timur dalam Mukim Slim, Daerah Batang Padang untuk dijadikan Kawasan Rancangan Pertanian Berkelompok (Dusun). Kawasan tersebut dikenalpasti sebagai hutan belukar yang berbukit dan ia sesuai untuk tanaman kelapa sawit dan buah-buahan.

2.0 petang
-meneliti kertas perakuan sebutharga yang berkaitan dengan kerja ukur tanah sebutharga. Maka, didapati bahawa terdapat senarai nama jurukur beserta dengan jumlah harga yang ditawarkan dengan tempoh tiap-tiap kerja ukur tersebut. Antara jurukur yang terlibat ialah Jurukur Millenium, Satria Ukur Consultant, Jurukur Putra, Jurukur Melintar dan Jurukur Esa Sdn. Bhd. Oleh itu, didapati bahawa berdasarkan harga yang ditawarkan setiap jurukur, dikenalpast bahawa Jurukur Millenium menawarkan harga tawaran yang rendah berbanding dengan jurukur yang lain. Maka, pihak perbadanan memilih Jurukur Millenium untuk menerima tawaran sebutharga tersebut.

Anonymous said...

29 Jun 2009
8.00 pagi
-meneliti fail yang berkaitan dengan Permohonan Menyewa Tanah seluas 20.71 hektar (Plot 11) atau Plot 1 seluas 17.56 hektar di kawasan Tapak Kekal Pengeluaran Makanan (TKPM) SKC Kuala Slim, Slim River Perak untuk Tanaman Pitaya. Antara syarat-syarat meluluskan sewaann tanah tersebut ialah penyewa mestilah memulakan projek dalam tempoh enam bulan selepas perjanjian sewaan ditandatangani. Tanah hanya boleh digunakan untuk menjalankan projek taman kontan, buah naga, sayur-sayuran, ternakan dan lain-lain.

12 tengahari
-meneliti fail yang berkaitan dengan Permohonan Untuk Mengeluarkan Pasir Lombong Milik Perbadanan Pembangunan Pertanian Negeri Perak di Mukim Bukit Gantang, Daerah Larut Matang dengan keluasan 51 ekar. Permohonan ini amat diperlukan berikutan kerana kawasan tersebut masih terdapat pasir yang yang boleh diusahakan bagi menampung pasir tempatan.

2.00 petang
-meneliti fail yang berkaitan dengan Permohonan Tanah Kerajaan Di Dalam Mukim Sungai Raia di Daerah Kinta untuk tujuan pertanian (Pertanian Bersepadu) seluas lebih kurang 88.6 ekar/35.86hektar.

Anonymous said...

30 Jun 2009
8.00 pagi
-meneliti dan membaca surat yang berkaitan dengan cadangan mendapatkan Pembiayaan Al-Bai Bithaman Ajil Oleh Majlis Bekas Wakil Rakyat Malaysia Cawangan Perak yang mana melalui surat tersebut didapati bahawa perbadanan telah meluluskan lot ladang kelapa sawit yang dimajukan oleh perbadanan kepada MUBARAK Cawangan Perak di Mukim Pasir Panjang Hulu, Daerah Perak Tengah seluas 100 ekar pada harga RM50,000dan pihak MUBARAK telah pun menandatangani Perjanjian Pajakan dan Pengurusan Ladang serta telah membayar 10% dari harga pajakan iaitu RM 50,000. Oleh itu, pihak MUBARAK telah memaklumkan bahwa bagi bayaran pajakan tersebut ialah RM450,00.00 aka dijelaskan.

12 tengahari
-saya diarahkan oleh pegawai melupuskan dan menghapuskan kertas-kertas yang mengandungi surat sulit syarikat yang telah tidak digunakan lagi. Hal ini kerana surat tersebut tidak boleh diketahui umum maka ia dilupuskan dengan menggunakan mesin pelupusan kertas (shrader).

2.00 petang
-membaca fail yang berkaitan dengan projek-projek baru seperti projek penanaman serai, jambu batu, ternakan kambing dan sebagainya.

Anonymous said...

1 Julai 2009
-meneliti fail yang berkaitan dengan permohonan tanah kerajaan di Mukim Sungai Raia, Daerah Kinta seluas 1620 ekar/655.55 hektar bagi tujuan pertanian (tanaman bungaan).
-membaca dan meneliti fail yang berkaitan dengan syarat-syarat persetujuan untuk memajak permit pengeluaran bahan batu (pasir lombong. Perjanjian ini adalah di antara Koperasi Perbadanan Pembangunan Pertanian Negeri Perak (PPPNP) dengan Syarikat Lee Chow Pow yang melibatkan Wilayah Kuala Bikam, Mukim Sungkai, Daerah Batang Padang seluas lebih kurang 20 ekar. Melalui pembacaan dan penelitian saya, didapati bahawa pihak Koperasi PPPNP besetuju memberi kebenaran kepada syarikat tersebut bagi mengeluarkan bahan batu tersebut.
-meneliti permohonan berkenaan dengan pengeluaran bahan batu tanah liat putih di atas Tanah Kerajaan di Mukim Bidor, Daerah Batang Padang. Bersama-sama dengan permohonan ini jugaa turut disertakan borang permohonan dan juga pelan tindakan.

Anonymous said...

2 Julai 2009
-menelit dan membaca fail yang berkaitan dengan Permohonan Kelapa Matag yang mana melalui permohonan ini didapati pemohon ingin mendapatkan tanah milik Perbadanan seluas 3.9 hektar di Wilayah Kampung Deralik, Sitiawan untuk dimajukan dengan tanaman tersebut. Maklumat tanah yanmg dipohon adalah dikenalpasti terletak di sebelah kiri jalan utama dari Lumut ke Ayer Tawar dan secara keseluruhan keadaan tanah adalah rendah dan rata, ditumbuhi dengan pokok bakau secara semulajadi di simpang pokok yang ditumbuhidengan tumbuhan liar di tepi sungai dan tanah jenis alluvial dengan tanaman Kelapa Matag. Antara sebab permohonan tersebut adalah untuk menambahkan bilangan pokok kelapa supaya permintaan pengguna terhadap pokok kelapa dapat dipenuhi memandangkan kelapa dan pokok banyak kegunaannya.
-meneliti fail yang berkaitan dengandengan Permohonan Tanah Kerajaan di dalam Mukim Bidor, Daerah Batang Padang seluas kira-kira 360.98 ekar atau 1146.15 hektar. Permohonan ini adalah bertujuan untuk pertanian bersepadu
-meneliti dan membaca surat yang berkaitan dengan Kertas Cadangan Industri Perladangan untuk Penanaman Semula kelapa Sawit di Atas Tanah Pembalakan di Negeri
Perak. Saya mendapati bahawa kertas cadangan ini disediakan adalah untuk membantu mengukuhkan lagi kepelbagaian sumber pendapatan ekonomi Negeri Perak terutama dalamsektor perladangan khususnya kelapa sawit selain memberi peluang perniagaan kepada pihak Semai Utara (syarikat) untuk menambahkan pelaburan mereka di Negeri Perak.

Anonymous said...

3 Julai 2009
-meneliti permohonan yang berkaitan dengan Tanah Kerajaan di dalam Mukim Sungai Siput di Daerah Kuala Kangsar untuk tujuan pertanian (sayuran). Kawasan tersebut dikenalpasti sebagai Taman Kekal Pengeluaran Makanan (TKPM) seluas lebih kurang 14016 ekat atau 5672 hektar.
-meneliti dan membaca Permohonan Tanah Kerajaan di Kawasan Rancangan Pertanian Berkelompok Behrang, di Batang Padang untuk tujuan pertanian. Tujuan pertanian ini adalah untuk membangunkan Projek Taman Kekal Pengeluaran Makanan (TKPM) Jabatan Pertanian Negeri Perak 2008 yang mana ia berkaitan dengan tanah milik Perbadanan di Behrang Hulu Slim River yang mempunyai kawasan seluas 72 hektar dan berpotensi untuk membangunkan projek TKPM.
-meneliti fail yang berkaitan dengan Permohonan Tanah Mukim di Tanjung Tualang seluas 80 ekar di Daerah Kinta. Kawasan tersebut dikenalpasti adalah bertujuan untuk pertanian kelapa sawit.

Anonymous said...

6 Julai 2009
8.00 Pagi - 5.00 Petang
-saya diarahkan oleh seorang pegawai untuk mencari fail yang berkaitan dengan pertanian di Wilayah Sungai Durian di Mukim Tanjung Tualang, di Daerah Kinta, Perak.
-saya diarahkan oleh seorang pegawai untuk meneliti fail dan kemudian mencatat butir-butir maklumat surat yang berada di dalam fail tersebut. Kemudian, saya dikehendaki mencatat maklumat mengenai nombor fail, nama syarikat atau alamat, catatan mengenai surat tersebut dan juga maklumat permohonan. Kemudian, maklumat tersebut dimasukkan ke dalam kertas yang dikhaskan untuk mengisi maklumat permohonan syarikat untuk dibawa ke Jawatankuasa Tanah Perbadanan Pembangunan Pertanian Negeri Perak (PPPNP). Fail tersebut berkaitan dengan projek baru.
-mencari fail berkaitan dengan Kampung Gajah seluas 2700 ekar di Mukim Balun Bidai dan nombor fail tersebut ialah 11-18-143.

Anonymous said...

7 Julai 2009
8.00 pagi- 5.00 petang
-meneliti fail yang berkaitan dengan Permohonan Tanah Wilayah, Changkat Jong, Mukim Beriah seluas 263.04 hektar/650 ekar. Tujuan permohonan ini adalah untuk pertanian seluas 650 ekar di atas tanah kerajaan da didapati bahawa mempunayi hasil hutan iaitu kayu bakau.
-meneliti fail yang berkaitan dengan penanaman bawang di atas tanah seluas 10 ekar di Wilayah Sungai Belau, Mukim Sungkai, Daerah Batang Padang. Walu bagaimanapun pihak Perbadanan memaklumkan bahawa perusahaan berkenaan bercadang untuk memulakan projek tersebut secara berperingkat-peringkat dan telah memoho memasuki kawasn tersebut daripada Pihak Berkuasa Negeri terlebih dahulu.
-membaca dan meneliti fail yang berkaitan dengan permohonan tanah seluas lebih kurang 5 ekar di atas tanah milim Perbadanan di Mukim Sungai Dealik Daerah Manjung. Melalui permohonan tesebut, didapati pemohon ingin memajukan benih ikan dan udang secara komersil disamping membuat pusat pengumpulan hasil dalam laut dan dikenalpasti bahawa aktiviti terbut sesuai dijalankan berikutan ia berhampiran dengan jalan yang dapat menghubungkan laluan air dan darat.

Anonymous said...

8 Julai 2009
8 pagi - 5.00 petang
- membuat 3 salinan fotostat berkaitan dengan Enakmen Perbadanan Pembangunan Peranian Negeri Perak
-mengecop surat yang masuk dan di masukkan ke dalam fail yang berkaitan. Kemudian, saya dikehendaki menyusun fail ke dalam bilik fail mengikut nombor fail yang telah diberikan.
-saya dikehendaki mencari fail yang berkaitan dengan pertanian yang melibatkan kawasan seluas 480.955 ekar di Mukim Blanja, Daerah Kinta.

Anonymous said...

9 Julai 2009
8.00 pagi- 5.00 Petang
Tempat : Bahagian Perancang/Penilai (Bahagian Tanah)Perbadanan Pembangunan Pertanian Negeri Perak (PPPNP)
-meneliti fail yang berkaitan dengan cadangan pembangunan iaitu mengenai Projek Ladang Rempah Ratus Bersepadu yang diterajui oleh Syarikat Nasuha Sdn. Bhd. Projek tersebut berkonsepkan tanaman herba yang mana ia bertujuan untuk menjamin bekalan bahan mentah yang diperlukan oleh syarikat dalam pengeluaran bahan rempah ratus yang boleh dipasarkan secara terus atau dalam bentuk-bentuk pengilangannya dan lima tanaman utama yang saya kenalpasti ialah kayu manis, old spice, goro, stevia dan ketumbar.
- meneliti kertas cadangan berkaitan dengan Penanaman Kelapa Pandan di Bidor, Perak. Antara manfaat kelapa tersebut ialah untuk membuat kraftangan, penyapu, coconut cream, lidi dan sebagainya. Antara cadangan penanaman kelapa ialah untuk membantu penduduk desa supaya dapat kekal di persekitaran kawasan kediamannya, mewujudkan peluang pekerjaan kepada rakyat Malaysia dan sebagainya. Antata masalah dna kekurangan yang dikenalpasti dalam penanaman kelapa ini ialah penanaman kelapa ini masih sukar didapati negara kita kecuali ia diimport dari negara-negara lain.

Anonymous said...

10 Julai 2009
8.00 Pagi - 5.00 Petang
Tempat : Bahagian Perancang/Penilai (Bahagian Tanah) Perbadanan Pembangunan Pertanian Negeri Perak

-membaca dan meneliti fail yang berkaitan dengan Projek Ternakan Lembu di Mukim Tanjung Tualang, Daerah Kinta seluas 43.41 ekar/17.57 hektar. Pihak Perbadanan Pembangunan Pertanian Negeri Perak bersetuju jika perlaksanaan projek adalah berdasarkan butir-butir seperti penyewa mestilah memulakan projek tempoh enam bulan selepas perjanjian sewaan ditandatangani, tanah hanya bolehdigunakan untuk penternakan lembu dan anatara lainnya berkaitan dengannya.
-saya dikehendaki mengecop surat yang masuk berkenaan dengan pemberitahuan pembayaran, surat permohonan kawasan, menaip borang Jadual 1 dan sebagainya.
-selain itu, saya juga dikehendaki mencari fail penyewa untuk menyemak baki pembayaran yang telah dijelaskan terhadap kawasan yang dipohon seperti penyewa Redamart Sdn. Bhd, Koridor Kejora, Cempaka Duta Sdn. Bhd, Cempaka Giliran Sdn. Bhd dan lain-lain.

Anonymous said...

13 Julai 2009
8.00 Pagi - 5.00 Petang
Tempat: Bahagian Perancang/Penilai (Bahagian Tanah), Perbadanan Pembangunan Pertanian Negeri Perak

- saya diarahkan untuk membuka fail yang baru kerana fail yang lama telah koyak. Fail yang lama yang telah koyak akan dipindahkan ke fail yang baru supaya fail tersebut boleh digunakan lagi untuk rujukan pada masa yang diperlukan.
- saya juga diarahkan untuk mencari fail yang berkaitan dengan projek ternakan kambing sebagai rujukan pegawai di bahagian saya.
- mencari fail yang berkaitan dengan Kampung Gajah yang mempunyai keluasan 2700 ekar yang mana nomborv failnya ialah 11-18-143.

Anonymous said...

14 Julai 2009
8.00 Pagi-5.00 Petang
Tempat:Bahagian Perancang/Penilai (Bahagian Tanah), Perbadanan Pembangunan Pertanian Negeri Perak.

-saya diarahkan untuk mencari fail bagi memasukkan resit pembayaran berkaitan dengan bayaran balik kos kerja untuk sebahagian tanah di atas kawasan Perbadanan Pembangunan Pertanian Negeri Perak Mukim Hutan Melintang.
-saya dikehendaki menyusun Borang 5A yang berkaitan dengan pajakan yang dilakukan.
-menaip surat berkenaan dengan nama pemajak yang telah membuat bayaran berdasarkan dalam resit rasmi yang telah diberikan kepada saya.

Anonymous said...

15 jULAI 2009
8.00 Pagi-5.00 Petang
Tempat : Bahagian Perancang/Penilai (Bahagian Tanah), Perbadanan Pembangunan Pertanian Negeri Perak.

-menyusun borang 15A dan menyemak sama ada para pemajak telah membuat bayaran kawasan yang dipajak ke atas tanan Perbadanan Pembangunan Pertanaian Perak atau belum.
-membantu menaip surat untuk diberikan kepada pemajak berkenaan dengan kawasn yang dipohon tidak dapat dipertimbangkan.
-menyusun fail yang digunakan ke dalam bilik fail seperti fail tanah dan fail sewaan. Fail sewaan seperti fail nama penyewa seperti Cempaka Giliran Sdn. Bhd, Korridor Waja Sdn. Bhd, Low Sam Sin dan sebagainya.

Anonymous said...

16 Julai 2009
8.00 Pagi-5.00 Petang
Tempat : Bahagian Perancang/Penilai (Bahagian Tanah), Perbadanan Pembangunan Pertanian Negeri Perak.

-saya dikehendaki mengecop surat yang masuk dan surat tersebut hendaklah dimasukkan ke dalam fail yang bekaitan dengan surat berkenaan. Sebagai contoh jika surat tersebut berkaitan dengan Projek Fruit Valley, maka fail yang berkaitan denagan projek tersebut harus dimasukkan ke dalam fail tersebut.
-saya diarahkan untuk membuat salinan resit pembayaran yang dilakukan oleh penyewa berkenaan dengan pembayaran telah dijelaskan oleh mereka.
-menyemak dan memasukkan rekod maklumat pemajak sama ada mereka telah menjelaskan bayaran pajakan atau tidak serta saya membantu menyemak sama ada terdapat pemindaan di dalam Borang 15A ataupun tidak.

Anonymous said...

17 Julai 2009
8.00 Pagi-5.00 Petang
Tempat : Bahagian Perancang Penilai (Bahagian Tanah), Perbadanan Pembangunan Pertanian Negeri Perak.

-mencari fail yang berkaitan dengan nama penyewa untuk tujuan memasukkan resit pembayaran yang telah selesai membayar ke dalam fail berkenaan dan bukti pembayaran telah dilakukan.
-menyusun surat dan menyemak nama senarai peserta Ladang Usahawan Tani untuk mereka menghadiri suatu mesyurat berkenaan dengan ladang tersebut.
-menyusun fail yang telah digunakan ke dalam bilik fail contohnya fail berkaitan dengan Permohonan Kawaaasan Belukar Semang, Permohonan Kawasan di Tanjunag Tualang dan sebagainya.

Anonymous said...

20 Julai 2009
8.oo Pagi-5.OO Petang
Tempat: Bahagian Perancang/Penilai (Bahagian Tanah), Perbadanan Pembangunan Pertanian Negeri Perak

-mengecop surat yang masuk untuk tujuan bukti penerimaan surat tersebut selamat sampai ke Perbadanan Pembnagunan Pertanian Negeri Perak. Surat tersebut akan dimasukkan ke dalam fail dan surat tersebut adalah berkenaan dengan nama pemajak Ng Sooi Looi iaitu ia berkaitan dengan Permohonan meminda kelulusan nama di Lot.51 dalam Skim Lot Pertanian Ulu Rasau di Mukim Slim.
-saya dikehendaki mencari fail-fail penyewa untuk menyemak bayaran yang telah dijelaskan dan kemudian saya dikehendaki menghantar surat peringatan untuk pemberitahuan bayaran sewaan untuk tahun berikutnya bagi menjelaskan bayaran ke atas kawasan yang disewa dan diberikan oleh pihak Perbadanan. Surat tersebut berbentuk peringatan supaya mereka dapat menjelas bayaran pada tempoh masa yang ditetapkan. Antara nama-nama penyewa tersebut ialah Cempaka Duta Sdn. Bhd, Waric Corporation Sdn. Bhd, Titik Lampau Sdn. Bhd, Molek Engineering Sdn. Bhd dan lain-lain lagi.
-Selepas menyemak bayaran penyewa tersebut, saya perlu menderaf suatu surat untuk dihantar kepada penyewa-penyewa tersebut dan kemudian surat tersebut akan disemak oleh seorang Pengurus Hartanah iaitu Puan Nor Haslina Bt Ali. Sebaik sahaja disemak, barulah saya dikehendaki mencetak surat tersebut dalam 'letterhead'(kepala surat) syarikat. Dua surat akan dicetak bersama untuk satu syarikat yang mana 1 surat untuk disimpan di dalam fail dan satu surat akan dihantar kepada penyewa. Selepas siap surat tersebut ditaip, maka surat tersebut akan ditandatangani oleh seorang Pengurus Perancang/Penilai iaitu Haji Ahmad Subki bin Hussin. Surat tersebut dihantar dalam bentuk pos daftar dan mengambil masa juga untuk menulis berkenaan dengan alamat penyewa ke dalam pos daftar tersebut dan kemudian barulah ia siap dihantar.

Anonymous said...

21 Julai 2009
8.00 Pagi - 5.00 Petang
Tempat : Bahagian Perancang/Penilai (Bahagian Tanah, Perbadanan Pembangunan Pertanian Negeri Perak.

-saya diarahkan untuk membuat salinan fotostat berkenan dengan Laporan Lawatan Mesyuarat dan sebanyak 10 salinan dibuat dan diberikan kepada Penolong Pengurus Hartanah iaitu Haji bin Mohd Jim.
-saya dikehendaki menaip alamat Mentor-Mentee Perladanagan Mempelam kerana ia bertujuan untuk pemberitahuan mesyuarat yang akan dijalankan pada 26 Julai 2009.
-saya dikehendaki membuat 2 salinan pelan berkenaan kawasan di Mukim Belanja Daerah Kinta dengan syit No. 704 dan dalam pelan asal tersebut telah diwarnakan untuk kawasan yang dipohon.

Anonymous said...

22 Julai 2009
8.00 Pagi-5.00 Petang
Tempat : Bahagian Perancang/Penilai (Bahagian Tanah), Perbadanan Pembangunan Pertanian Negeri Perak

-saya dikehendaki menyemak senarai nama pajakan tanah yang dibuat oleh Mentee Sekim Mempelam iaitu seramai 30 orang peserta yang terlibat dengan keluasn tanah seluas 5 ekar dengan harga pajakn setiap lot ialah RM15,000.
-saya dikehendaki menegecop surat yang masuk dan kemudian surat itu akan ditebuk dan dimasukkan ke dalam fail yang berkaitan. Sebagai contohnya jika surat tersebut dari syarikat UniManjung Sdn. Bhd, maka saya harus mencari fail syarikat tersebut.
-menyusun fail yang telah digunakan oleh pegawai ke dalam bilik fail dan menyusun mengikut nombor fail di atas fail tersebut.

Anonymous said...

23 Julai 2009
8.00 Pagi-5.00 Petang
Tempat : Bahagian Perancang/Penilai (Bahagian Tanah), Perbadanan Pembangunan Pertanian Negeri Perak.

-saya dikehendaki mengepos surat kepada peserta Mentor-Mentee tersebut untuk makluman mereka berkenaan dengan mesyuarat yang akan diadakan pada hari Selaasa nanti.
-saya diarahkan oleh seorang Pembantu Tadbir iaitu Encik Rusman bin Yahya untuk menaip surat kepada Pentadbir Tanah Daerah iaitu Pejabat Daerah Dan Tanah Sungai Siput berkenaan dengan Permohonan Bagi Membaharui Kelulusan Mengeluarkan Bahan Batu (Tanah Merah)dan surat tersebut akan ditandatangani oleh Setiausaha Koperasi Perbadanan Pembangunan Pertanian Perak Berhad iaitu Encik Mohd Asmali bin Mohd Ali. Sebelum surat itu ditandatangani, maka surat tersebut akan disemak oleh Pembantu Tadbir dan jika berlaku kesilapan ke atas tersebut, maka pembetulan akan dibuat.
-saya dikehendaki menyemak nama penyewa yang masih belum membuat bayaran dan akan diberikan surat peringatan terhadap tempoh masa yang diberikan untuk menjelaskan bayaran sewaan.

Anonymous said...

24 Julai 2009
8.00 Pagi - 5.00 Petang
Tempat: Bahagian Perancang/Penilai (Bahagian Tanah), Perbadanan Pembangunan Pertanian Negeri Perak.

-saya diarahkan untuk mengecop surat yang masuk iaitu daripada Pejabat Setiausaha Kerajaan Negeri dan memasukkan surat tersebut ke dalam fail yang berkaitan.
-saya dikehendaki dan diarahkan Pembantu Tadbir II iaitu Puan Sharifah Zainun Bin Syed Zainuddin untuk menaip surat yang berkaitan
dengan pemajak yang ingin menukar nama kepada isterinya dan surat
tersebut akan ditandatangani oleh Pengurus Perancang/Penilai untuk kelulusan daripada beliau. Sebelum ditandatangani surat tersebut, maka ia perlu disemak oleh Pembantu Tadbir II tersebut.
-saya diarahkan untuk menelefon pemajak dan memaklumkan tentang Kursus Perladangan Mempelam dan Pengredan Buah yang akan diadakan pada 28 Julai 2009 di samping menanyakan tentang sama ada surat dari Perbadanan telah selamat sampai atau tidak. Kursus tersebut akan diadakan di Dewan Sungai Galah A.A.Tin, Tanjung Tualang, Perak dan dijangka tamat pada pukul 2.00 petang.

Anonymous said...

27 Julai 2009
8.00 Pagi-5.00 Petang
Tempat : Bahagian Perancang/Penilai (Bahagian Tanah), Perbadanan Pembangunan Pertanian Negeri Perak.

-menyusun fail ke dalam bilik fail dan antara fail tersebut ialah faberkaitan dengan Permohonan Tanah Kerajaan untuk tujuan Pertani (Tanaman Bersepadu) iaitu di Mukim Kampar, Daerah Kinta seluas lebih kurang 30 ekar/12.10 hektar, Permohonan Tanah Kerajaan Di Mukim Sungai Raia, Daerah Kinta seluas 1620 ekar/655.58 hektar bagi tujuan pertanian (tanaman bungaan) dan sebagainya.
-meneliti fail berkaitan dengan Pemberimilikan tanah kerajaan di dalam Mukim Sitiawan, Daerah Manjung untuk tujuan pertanian seluas 18 ekar/4.047 hektar.
-saya diarahkan untuk menyusun fail sewaan seperti menyusu mengikut nombor fail yang telah dicop di atas fail tersebut. Antara fail nama fail penyewa tersebut ialah Low Sam Sin, Liew Choo Chong, Wong Su Weh dan lain-lain lagi.

Anonymous said...

28 Julai 2009
8.00 pagi-5.00 petang
Tempat: Bahagian Perancang/Penilai (Bahagian Tanah), Perbadanan Pembangunan Pertanian Negeri Perak.

-mengisi alamat penyewa dalam pos daftar untuk tujuan menghantar surat pernigatan tentang menjelaskan bayaran sewaan pada tempoh yang ditetapkan. Sebanyak 12 pos daftar yang dihantar. Sebaik sahaja siao diiisi saya perlulah membuat salinan ke atas pos daftar trsebut untuk dimasukkan ke dalam fail penyewa masing-masing untuk simpanan bahagian tanah.
-membuat dua salinan peta tentang Permohonan Tanah Projek Bio-Valley di Mukim Nawir, Mukim Kampar, Daerah Kinta, Perak Darul Ridzuan.
-menyusun fail ke dalam bilik fail dan fail tersebut mengenai Permohonan Tanah Kerajaan berkaitan dengan Projek Perak Fuit Valley, Permohonan Tanah Kerajan untuk tujuan pertanian iaitu tanaman bersepadu dan sebagainya.

Anonymous said...

29 Julai 2009
8.00 Pagi-5.00 Petang
Tempat: Bahagian Perancang/Penilai (Bahagian Tanah), Perbadanan Pembangunan Pertanian Negeri Perak.

-saya dikehendaki mencari fail berkaitan Permohonan Tanah Kerajaan seluas 21 ekar di dalam Mukim Tanjung Tualang, Daerah Kinta bagi tujuan pertanian bersepadu (tanaman buah-buahan).
-dikehendaki menulis alamat penyewa iaitu Merdu Tajir Sdn.Bhd, Koridor Waja Sdn. Bhd dan lain-lain lagi. Selepas siap ditulis, barulah ia siap dihantar.Sebelum dihantar, surat tersebut perlulah dibuat salinan supaya surat yang dibuat salinan itu akan dimasukkan ke dalam fail.
-selepas menghantar surat tersebut, saya dikehendaki mengecop surat yang dihantar supaya bukti penghantaran surat tersebut dan kemudian dimasukkan ke dalam fail masing-masing.
-saya diarahkan oleh seorang Penolong Pengurus Hartanah untuk menaip surat berkaitan dengan Permohonan Lesen Tumpangan Sementara Bagi Tujuan Tanaman Kontan Di Klebang Dalam Mukim Ulu, Daerah Kinta dan surat tersebut dihantar kepada Pentadbir Tanah Kinta Ipoh. Dalam surat tersebut mencadangkan bahawa supaya ketiga-tiga pemohon, memohon terus lesen tersebut kepada Perbaadanan supaya dapat dibentangkan dibentangkan dalam Mesyuarat Jawatankuasa Tanah.

Anonymous said...

30 Julai 2009
8.00 Pagi-5.00 Petang

-mengepos surat kepada Pentadbir Tanah Kinta Ipoh setelah ia siap ditandatangani oleh Pengurus Perancang/Penilai. Surat Tersebut dihantar kepada seorang penghantar surat (despatch)untuk diposkan.
-saya dikehendaki mengklim duit yang telah digunakan untuk pos daftar dan klim tersebut hendaklah dihantar ke bahagian kewangan.Saya difahamkan 1 pos daftar adalah berharga RM1.70 sahaja.
-meneliti surat yang berkaitan dengan Permohonan Tanah Kerajaan untuk tujuan pertanian (Pertanian Bersepadu) di Dalam Mukim Kampar Daerah Kinta seluas 370 ekar. Menurut surat tersebut, didapati bahawa pihak Perbadanan sedang dalam menyelesaikan masalah dengan tuan tanah mengenai jalan masuk ke tanah tersebut dan sekiranya ia dapat diselesaikan maka, pihak Perbadanan akan menghantar Pelan Pinta Ukur ke Jabatan Perancang Bandar Dan Desa dan dipanjangkan ke Pejabat Tanah dan Galian Negeri Perak.

Anonymous said...

31 Julai 2009
8.00 Pagi-5.00 Petang
Tempat: Bahagian Perancang/Penilai (Bahagian Tanah), Perbadanan Pembangunan Pertanian Negeri Perak.

-saya dikehendaki mengepos surat kepada Pegawai Pertanian Daearah Kinta untuk memohon peruntukan Jabatan Pertanian untuk membina setor untuk Sekim Perladangan Mempelam Mentor-Mentee di Sungai Galah, Tanjung Tualang, Perak.
-kemudian, saya dikehendaki memasukkan salinan pos daftar yang telah dihantar ke dalam fail penyewa masing-masing. Hal ini bertujuan untuk bukti penghantaran pos daftar tersebut kepada mereka dan juga untuk tujuan rekod bahagian tanah.
-membuat pembetulan dan memperbaiki kesilapan surat kepada penyewa serta memohon maaf yang mana sepatutnya surat tersebut adalah untuk meminta bayaran sewa dan bukan untuk lanjutan pembayaran sewaan tanah. Penyewa tersebut ialah NZ Silverdale Marine Hatchery Sdn. Bhd,Cempaka Duta Sdn. Bhd, Koridor Kejora dan lain-lain lagi.

Anonymous said...

3 Ogos 2009
8.00 Pagi-5.00 Petang
Tempat: Bahagian Perancang/Penilai
(Bahagian Tanah), Perbadanan Pembangunan Pertanian
Negeri Perak.

- saya diarahkan untuk mencari fail yang berkaitan dengan PH Green Sdn. Bhd, Habibah,
Bihaa dan juga Multi Signal. Hal ini bertujuan untuk menuntut bayaran sewaan kawasan yang dipajak oleh penyewa tersebut dan juga untuk mengemaskini dan merekod bayaran tersbut.
-saya dikehendaki menyusun fail yang telah digunakan ke dalam laci tutup. Kegunaan laci tutup ini ialah ia hanya khas kepada fail yang telah penuh isinya dan tiada ruang untuk meletakkan surat lagi dan dikehendaki membuka fail yang baru. Fail tutup tersebut adalah berkaitan dengan Permohonan Tanah Mukim Pasir Panjang Ulu,Ladang Bukit Tunggal yang mempunyai keluasan seluas 820 ekar/331.84 hektar. Nombor fail tersebut (11-18-26 Jld. 11).

Anonymous said...

4 Ogos 2009
8.00 Pagi-5.00 Petang
Tempat: Bahagian Perancang/Penilai
(Bahagian Tanah), Perbadanan Pembangunan Pertanian
Negeri Perak.

- saya dikehendaki mengepos surat kepada seramai 26 peserta mentor-mentee perladangan mempelam yang mana ia bertujuan untuk permohonan bagi ‘Pembukaan Buku Agro Bank’ iaitu diadakan pada 12 Ogos 2009 iaitu pada hari Rabu bertempat di Dewan Serbaguna
A.A.Tin Sungai Galah dan bermula pada pukul 9.30 pagi.
- Saya diarahkan untuk mengepos surat kepada Multi Signal Enterprise dan Bihaa Enterprise. Surat tesebut adalah berkaitan dengan ‘Penyerahan Status Sewaan Tanah di Plot 5D di SKC Slim. Namun, menurut surat tersebut, pihak perbadanan tidak membenarkan mana-mana individu atau syarikat tersebut menawarkan sewaan
tanah oleh pebadanan untuk menyerahkan hak pengurusan kepada individu atau syarikat. Menurut pebadanan, tujuan kelulusan tersebut adalah untuk menggalakkan individu atau syarikat tersebut menjana pendapatan sahaja.
- saya dikehendak juga mengepos surat kepada pihak Agro Bank Cawangan Ipoh yang mana ia berkaitan dengan ‘Pembiayaan Pinjaman Mentee Sekm Ladang Mempelam Mentor-Mentee’. Antara kes-kes yang dituntut semula daripada pinjaman mentee adalah seperti harga pajakan tanah, kos guaman (Perbadanan dan Agro Bank),
pendahuluan sewan umah, deposit bekalan air, elektri dan lain-lain.
-saya dikehendaki merekod bayaran mengikut perjanjian, menyemak jumlah dan peratus bayaran mengikut perjanjian beserta degan jumlah bayaran seperti item wang proses sebanyak RM500.00, bayaran pertama (semasa tawaran), bayaran kedua semasa perjanjian, bayaran ketiga (3 bula selepas perjanjian) dan bayaran keempat (pajakan didaftarkan). Tujuan merekod ini adalah untuk mengemaskini bayaran yang dilakukan oleh penyewa dan disemak melalui di dalam buku Skim Lot Pertanian Ulu Rasau.
-saya dikehendaki untuk mengemaskini dan merekod bayaran pajakan Tanah Lot Pertanian Sungkai (Bikam) seperti mengemaskini bayaran semasa menerima tawaran, selepas tandatangan pejanjian dan juga dikehendaki mengira harga pajakan selepas didaftarkan.

Anonymous said...

5 Ogos 2009
8.00 Pagi-5.00 Petang
Tempat: Bahagian Perancang/Penilai
(Bahagian Tanah), Perbadanan Pembangunan Pertanian
Negeri Perak.

- saya dikehendaki mengecop surat yang masuk daripada Pejabat Tanah Galian di Ipoh. Surat tersebut berkenaan dengan rayuan untuk YAB Dato’ Seri bersetuju untuk mengeluarkan milikan tanah dalam tmpoh selama 90 tahun yang bertempat di Segari bagi bertujuan untuk Projek Ternakan Abalon.
- saya juga dikehendaki mengecop surat yang masuk daripada Pejabat Daerah dan Tanah Kampar dan surat tersebut mengenai permohonan permit mengambil atau memindah bahan batu (pasir lombong) di atas tanah kerajaan dalam Mukim Kampar, Daerah Kampar, Perak dan surat tersebut dimasukkan ke dalam fail yang berkaitan.
- saya dikehendaki mengecop surat yang masuk daripada Batang Kulim Sdn. Bhd dan surat tersebut mengenai Cadangan Projek Usahasama di antara Syarikat Batang Kulim Sdn. Bhd dengan Perbadanan Pembangunan Pertanian Negeri Perak (SADC).
- saya diarahkan untuk mengecop surat yang masuk daripada Tetuan S.L. Leong Kartina Partners iaitu ia berkenaan dengan ‘Deraf Perjanjian Pajakan (Plot2) di dalm Wilayah Lawan Kuda, Mukim Teja iaitu antara pihak Perbadanan Pembangunan Pertanian Negri Perak (PPPNP) dan Wong Yoke Thiam (Pemajak).
- mengecop surat yang masuk yang berkaitan dengan ‘Permohonan Tanah Kerajaan Bagi Tujuan Pertanian seluas lebih kurang 372.6 hektar/920.7 ekar di Mukim Sunga Siput, Daerah Kuala Kangsar, Perak.
- membuat salinan fotostat berkaitan dengan surat Permohonan Tanah di Lot PT.4853 dan Lot 4851 yang mana kawasan tersebut adalah kepunyaan SADC untuk tujuan menanam sayur-sayuran dan menternak ikan hiasan.
- membuat proses pemindahan fail untuk pemajak Lawan Kuda yang mana fail tesebut akan dibuka kepada dua fail pemajak. Tujuan proses pemindahan fail atas nama pemajak supaya ia memudahkan lagi penyemakan surat yang masuk atas nama pemajak tersebut dan memudahkan penyemakan kes-kes atau jika berlaku sebarang masalah. Nama pemajak tersebut ialah Encik Samsul Jamal bin Haji Ahmad Jaafar dan juga Encik Mohd Samsuri bin Haji Ahmad Jaafar.

Anonymous said...

6 Ogos 2009
8.00 Pagi-5.00 Petang
Tempat: Bahagian Perancang/Penilai
(Bahagian Tanah), Perbadanan Pembangunan Pertanian Negeri Perak.

- mengepos surat dan mengecop salinan surat yang keluar untuk dihantar kepada Tetuan Zulfikri Ulul Azmi, Sh. Mahanom dan Co, Peguambela dan Peguamcaa mengenai ‘Perjanjian dan Alamat Harta di Wilayah Kampung Timah, Mukim Tanjung Tualang, Daerah Kinta yang mana pihak pertama ialah Perbadanan Pembangunan Pertanian Negeri Perak dan pihak kedua adalah Koperasi Perbadanan Pertanian Perak Berhad.
- mengemaskini bayaran yang telah dibayar oleh pemajak mengikut perjanjian yang telah ditetapkan berdasarkan keluasan, harga pajakan, dan direkodkan di dalam Buku Skim Lot Pertanian Ulu Rasau.
-menderaf dan menaip surat kepada Juruukur Radian mengenai Pelan Pinta Ukur / PRA-Hitungan Pindaan Bagi Pemberimilikan Tanah Kerajaan seluas 341.707 Hektar (844.376 Ekar) untuk tujuan tindakan jurukur tersebut.
-mengecop surat yang masuk dari Syarikat Kualiti Idaman Sdn. Bhd mengenai ‘Permohonanan Mengeluarkan Bahan Batu (Tanah Liat/Pasir) di Lot Bernombor 9298 seluas lebih kurang 20 ekar di Mukim Batng Padang, Daerah Batang Padang, Perak.
-menaip dan menderaf surat kepada Menteri Besar Perak dan surat tersebut mengenai'Permohonan Tanah Pertanian' seluas 150 ekar yang mana pihak Mesyuarat Jawatankuasa Tanah Perbadanan Pembangunan Pertanian Negeri Perak telah memperakukan kelulusan sewaan tanah kepada Pak Tok Sdn. Bhd.

Anonymous said...

7 Ogos 2009
8.00pagi-5.00petang
Tempat: Bahagian Perancang/Penilai
(Bahagian Tanah), Perbadanan Pembangunan Pertanian Negeri Perak.

-saya menyambung tugas untuk mengemaskini nama pemajak dalam Buku Sekim Lot Pertanian Ulu Rasau dengan menyemak harga pajakan, wang proses, nombor resit yang digunakan, tarikh pembayaran, tarikh perjanjian dan sebagainya.
-meneliti fail yang berkaitan dengan Permohonan Tanah Pulau Pasir Hitam di Mukim Sungai Tinggi Daerah Larut dan Matang. Fail berkenaan mengandungi Kertas Kerja Permohonan Tanah Kerajaan Bagi Tujuan Pembangunan Projek Pertanian Bersepadu untuk tujuan Tanaman Kelapa Mawar dan Matap serta Penternakan Integrasi. (No. Fail 11-18-154).
-memperbaiki surat deraf yang dibuat pada 6 Ogos 2009 iaitu surat kepada Jurukur Radian mengenaiPelan Pinta Ukur / PRA-Hitungan Pindaan Bagi Pemberimilikan Tanah Kerajaan seluas 341.707 Hektar (844.376 Ekar) untuk dijadikan Ladang Rakyat/Ladang Pahlawan, Mukim Sungai Siput, Daerah Kuala Kangsar Perak.

Anonymous said...

10 Ogos 2009
8.00 Pagi-5.00 Petang
Tempat: Bahagian Perancang/Penilai
(Bahagian Tanah), Perbadanan Pembangunan Pertanian Negeri Perak.

-saya diarahkan untuk menelefon peserta mentor-memtee untuk memaklumkan bahawa Pembukaan Buku Agro Bank akan diadakan pada 12 Ogos 2009 pada pukul 9.30 pagi bertempat di Dewan Sungai Galah A.A.Tin Tanjung Tualang.
-mengecop surat yang masuk iaitu mengenai permohonan rayuan ke atas Permohonan Mengeluarkan Saki Baki Kayu Balak dan Memohon Sebahagian Tanah Cadangan Pertanian milik Perbadanan Pembagunan Pertanian Negeri Perak di Mukim Gerik, Daerah Hulu Perak dengan keluasan 368.3 hektar dengan Syit No: 3566 dan surat tersebut daripada Y.D.H. Toh Seri Wangsa Abd. Rahim b Mohamed.
-mengemaskini maklumat pemajak, harga pajakan tanah, tarikh perjanjian, nombor resit, tarikh pembayaran, alamat pemajak dan sebagainya di dalam Buku Sekim Lot Pertanian Di Sungkai Bikam.

Anonymous said...

11 Ogos 2009
8.00 Pagi-5.00 Petang
Tempat: Bahagian Perancang/Penilai
(Bahagian Tanah), Perbadanan Pembangunan Pertanian
Negeri Perak.

-menyambung menelefon peserta Mentor-Mantee Perladangan Mempelam
yang gagal dihubungi pada 12 Ogos 2009 untuk memaklumkan bahawa
'Pembukaan Buku Agro Bank' pada 12 Ogos 2009 bertempat di Dewan A.A Tin Sungai Galah, Tanjung Tualang yang bermula pada pukul 9.30 pagi.
-mengemaskni buku Sekim Lot Pertanian Sungkai dan semakan
dilakukan berkaitan bayarn tunggakan, keluasan kawasan, harga pajakan yang ditwarkan dan lain-lain.
-meneliti fail berkaitan dengan Permohonan Tanah Kerajaan Untuk Tujuan Pertanian (Pertanian Bersepadu) Di Dalam Mukim Kampar, Derah Kinta Seluas Lebih
Kurang 370 ekar.

Anonymous said...

12 Ogos 2009
8.00 Pagi-5.00 Petang
Tempat: Bahagian Perancang/Penilai
(Bahagian Tanah), Perbadanan Pembangunan Pertanian
Negeri Perak.

-mengecop surat yang masuk berkaitan dengan Kertas Presentensi untuk tujuan Prlantikan Kerja Ukur Bagi Tanah yang telah diluluskan di dalam Mukim Tanjung Tualang, Daerah Kinta. Jurukur tersebut adalah seperti Jurukur Millenium, Jurukur Ismail Talib, Jurukur Seberang dan juga Jurukur Abadi.
-meneliti surat berkaitan dengan Permohonan Membina Jalan bagi Kemasukan Kampung Air Papan di Mukim Tanjung Tualang seluas 50 ekar.
-mengecop surat yang masuk daipada en. Chiew Yu Leong berkaitan dengan resit bayaran, resit sementara, berkaitanbayaran wang proses penerimaan tawaran untuk pajakan tanah milik Perbadanan Pembangunan Pertanian Negeri Perak di Wilayah Lawan Kuda, Mukim Teja, Daerah Kinta, Perak.
-meneliti fail permohonan tanah kerajaan untuk tujuan pertanian (pertanian bersepadu) di dalam Mukim Kampar, Daerah Kinta, Perak seluas lebih kurang 67.90 ekar.

Anonymous said...

13 Ogos 2009
8.00 Pagi-5.00 Petang
Tempat: Bahagian Perancang/Penilai
(Bahagian Tanah), Perbadanan Pembangunan Pertanian
Negeri Perak.

- Saya dikehendaki mengecop surat yang yang masuk daripada Syarikat Kualiti Idaman Sdn. Bhd yang mana surat tersebut adalah berkaitan dengan mengeluarkan bahan batu (tanah liat/pasir) di lot bernombor 9298 seluas lebih kurang 20 ekar di iaitu di Mukim Batang Padang, Daerah Batang Padang, Perak.
- Membuat salinan fotostat Borang Peraturan 2 untuk tujuan borang khas berkenaan dengan pemindahan bahan batu.
- Meneliti fail permohonan tanah kerajaan untuk tujuan pertanian (pertanian bersepadu) di dalam Mukim Tanjung Tualang, Daerah Kinta seluas 67.90 ekar.
- Meneliti fail berkaitan dengan Permohonan Tanah Kerajaan di Dalam Mukim Bidor, Daerah Batanag Padang seluas kira-kira 360.98 ekar/146.15hektar bagi tujuan pertanian (pertanian bersepadu).

Anonymous said...

14 Ogos 2009
8.00 Pagi-5.00 Petang
Tempat: Bahagian Perancang/Penilai
(Bahagian Tanah), Perbadanan Pembangunan Pertanian
Negeri Perak.

- Membuat salinan yang berkaitan dengan kertas presentasi untuk perlantikan kerja ukur bagi tanah yang telah diluluskan di dalam Mukim Tanjung Tualang, Daerah Kinta, Perak.
- Menyemak tarikh perjanjian untuk pertanian Sekim Lot Pertanian Changkat Jong Bumiputera untuk Plot 1-99 .
- Mengecop surat yang masuk daripada Pejabat Tanah Hulu Perak iaitu berkaitan dengan Pembangunan Tanah yang diluluskan kepada Perbadanan di Daerah Hulu Perak yang akan diadadakan pada 18/8/2009 pada jam 11.00 pagi.
- Mengecop surat yang keluar iaitu berkaitan dengan kerja ukur bagi tanah di dalam Wilayah Gunung 7, Mukim Gerik, Daerah Hulu Perak untuk diberikan kepada Jurukur Ismail bin Talib.
- meneliti fail berkaitan dengan Permohonan Tanah Kerajaan untuk tujuan pertanian bersepadu di dalam Mukim Teja, Daerah Kinta seluas lebih kurang 515 ekar/208.42hektar.

Anonymous said...

17 OGOS 2009
8.00 PAGI - 5.00 PETANG
TEMPAT: BAHAGIAN PERANCANG/PENILAi PERBADANAN PEMBANGUNAN PERTANIAN NEGERI PERAK

-memcari fail berkaitan dengan Permohonan Tanah Di Dalam Mukim Temenggor, Daerah Hulu Perak bagi tujuan Pertanian (Dusun Buah-Buahan ) seluas 404.686 hektar untuk tujuan membuat salinan dan menyemak permohonan yang telah dipertimbangkan.
-membuat salinan fotostat berkenaan dengan ‘Permohonan Untuk Mengeluarkan Kayu Balak Dalam Kawasan Tanah Kerajaan Milik Perbadanan Pembangunan Pertanian Negeri Perak (SADC) Di KM 49 Jalan Gerik/Jeli seluas lebih kurang 400.0 ha.
-membuat salinan fotostat juga berkaitan dengan ‘Permohonan Untuk Memiliki Tanah Kerajaan seluas lebih kurang 81.00 hektar (200.15 ekar) dalam Wilayah Sungai Dala Mukim Kenering, Daerah Hulu Perak Untuk Tujuan Tapak Projek Pembenihan dan Asuhan Benih Ikan Tilapia Di Bawah Seksyen 65(1)(a) Kanun Tanah Negara (Akta 56/1965).
-meneliti fail berkaitan dengan Permohonan Tanah Kerajaan Untuk Tujuan Pertanian Bersepadu Di Dalam Mukim Teja, Daerah Kinta seluas lebih kurang 515 ekar/208.42hektar.
-meneliti fail berkaitan dengan Permohonan Tanah Kerajaan Untuk Tujuan Pertanian (Peratanian Bersepadu) Di Dalam Mukim Hutan Melintang Daerah Hilir Perak seluas lebih kurang 85 ekar/34.40 hektar.

Anonymous said...

18 OGOS 2009
8.00 PAGI-5.00 PETANG
TEMPAT: BAHAGIAN PERANCANG/PENILAI
PERBADANAN PEMBANGUNAN PERTANIAN NEGERI PERAK

-meneliti kertas kerja yang berkaitan dengan projek baru seperti projek ternakan kambing, projek penanaman serai, projek penanaman jagung dan sebagainya dalam fail projek baru.
-menaip alamat Pegawai Jabatan Pertanian untuk mengepos borang permohonan Bumi Hijau.
-menyemak buku fail untuk mencari kedudukan fail tutup. Fail tersebut ialah 11-18-204
dan 9-18-145.
-meneliti fail berkaitan dengan Permohonan Tanah Kerajaan Di Mukim Tanjung Tualang, Daerah Kinta seluas lebih kurang 400.0 ekar/162.0 hektar bagi tujuan tanaman kelapa sawit. Fail tersebut ialah 11-18-309.

Anonymous said...

19 OGOS 2009
8.00 PAGI-5.00 PETANG
TEMPAT: BAHAGIAN PERANCANG/PENILAI
PERBADANAN PEMBANGUNAN PERTANIAN NEGERI PERAK

-mencari fail bekaitan dengan Projek Ternakan Udang Manjung.
-menaip surat bekaitan dengan “Permohonan Permit Mengambil / Memindah Bahan Batu (Pasir Lombong) Di Atas Tanah Yang Diluluskan Kepada PPPNP Dalam Mukim Teja Daerah Kampar.
-menyusun fail-fail projek baru dan juga fail berkaitan dengan “Permohonan Tanah Mukim Ulu Bernam Timur seluas 4730 – Lot Dusun Buah-buahan.
-mengecop surat yang masuk daripada JPBD iaitu ia berkenaan dngan Plan Pinta Ukur Bagi Permohonan Tanah Kerajaan seluas 209 ekar (84.58 hektar) untuk tujuan petanian (Pertanian Bersepadu) di Mukim Teja , Daerah Kinta, Perak.
-mengecop surat yang masuk daripada JPBD berkenaan dengan Pelan Pra-Hitung Bagi Cadangan Pertaian Bersepadu di Atas Lot 25519, 24858 dan Tanah Kerajaan di Mukim Sungai Raia, Daearah Kinta Baru.
-membuat salinan berkaitan dengan tandatangan perjanjian lanjutan sewaan antara PPPNP dan Cheong Yoon Yoo, PPPNP dan Tow Kok Leong serta PPPNP dan Tow Yoo Tong.

Anonymous said...

20 OGOS 2009
8.00 PAGI - 5.00 PETANG
TEMPAT: BAHAGIAN PERANCANG/ PENILAI PERBADANAN PEMBANGUNAN PERTANIAN NEGERI PERAK

-mengecop surat yang masuk daripada Pejabat Tanah Hulu Perak yang mana surat berkenaan dengan “Taklimat Pembagunan Tanah Yang Dilakukan Kepada SADC di Daerah Hulu Perak, Cadangan Pembagunan Gerik Kupang dan Cadangan Pembukaan Tanah Belukar Semang.
-mengecop surat yang masuk daipada Pejabat Setiausaha Kerajaan Negeri Perak yang mana ia berkenaan dengan Minit Mesyuarat Permohonan Untuk Mengeluakan Kayu Balak dalam Kawasan Tanah Kerajaan Milik PPPNP di KM. 49, Jalan Gerik/Jeli seluas lebih kurang 400 hektar.
-mengefaks surat kepada Penolong Pentadbir Tanah Daerah Pejabat Tanah dan Daerah Grik brkenaan dengan Permohonan Cadangan Untuk menjadikan sebahagian Tasik Temenggor , Daerah Hulu Perak sebagai Kawasan Zon Industri Akuakultur (ZIA) Di Negeri Perak dan Pesetujuan Untuk Menerima Pakai Mekanisme One Stop Centre (OSE) untuk memilih peserta di kawasan ZIA.
-membuat salinan berkaitan dengan “Taklimat Pembangunan Tanah Di Daerah Hulu Perak.
-membuat satu salinan berkaitan dengan “Agreement For Lease Of Agricultural Land in The Mukim Of Tanjung Tualang”.

Anonymous said...

21 OGOS 2009
8.00 PAGI - 5.00 PETANG
TEMPAT: BAHAGIAN PERANCANG/PENILAI
PERBADANAN PEMBANGUNAN PERTANIAN NEGERI PERAK

-membuat dua salinan fotostat berkenaan dengan Pelan Kawasan Daerah Batang Padang di Mukim Bidor dengan keluasan tapak adalah seluas lebih kurang 628 ekar dengan skala 32 Rantai 1 inci.
-membuat dua salinan fotostat berkenaan dengan Pelan Kawasan Daerah Batang Padang di Mukim Bidor dengan keluasan tapak adalah seluas lebih kurang 300 ekar dengan skala 16 Rantai 1 inci.
-membuat dua salinan fotostat berkenaan dengan Pelan Kawasan Daerah Larut Matang Mukim Selama dengan keluasan tapak adalah seluas lebih kurang 36 ekar dengan skala 8 rantai 1 inci.
-meneliti fail berkaitan dengan Permohonan Tanah Kerajaan Untuk Tujuan Pertanian (Pertanian Bersepadu) Di Dalam Mukim Bidor, Daerah Batang Padang seluas lebih kurang 100 ekar dan fail tersebut adalah 11-18-293.
-meneliti fail berkaitan dengan Permohonan Tanah Di Wilayah Trong, Mukim Bukit Gantang, Daerah Larut Matang seluas 600 ekar bagi tujuan ternakan ayam dan fail tersebut ialah 11-18-307.

Anonymous said...

24 Ogos 2009
Masa: 8.00 pagi - 5.00 petang
Tempat : Perbadanan Pembagunan Pertanian Negeri Perak

-meneliti fail permohonan berkaitan dengan Tanah Kerajaan untuk Tujuan Pertanian (Tanaman Kelapa Swait) di Dalam Mukim Blanja, Daerah Kinta seluas lebih kurang 400 ekar/162.0 hektar. Fail tersebut ialah 11-18-300. Antara surat yang berada dalam fail tersebut ialah berkaitan dengan kelulusan memindahkan bahan batu (pasir lombong) di Wilayah Tronoh, Mukim Blanja, Daerah Kinta seluas 10 ekar dan surat tersebut adalah daripada Pejabat Daerah dan Tanah Kinta, meneliti surat daripada Syarikat Chong Pasir Sdn. Bhd berkenaan dengan memohon dan membuat rayuan berkenaan dengan memohon dan merayu mengeluarkan pasir lombong sebayak 2500 metrik tan dalam tempoh satu bulan dan lain-lain.
-membuat salinan berkenaan dengan permohonan tanah seluas 150 ekar dan surat tersebut adalah daripada Pejabat Menteri Besar Perak.
-meneliti fail permohonan berkenaan dengan Permohonan Tanah Kerajaan bagi tujuan Ternakan Ikan Hiasan Di Dalam Mukim Teja, Daerah Kinta seluas lebih kurang 650.031ekar /263.064 hektar.

Anonymous said...

25 OGOS 2009
8.00 PAGI - 5.00 PETANG
TEMPAT: BAHAGIAN PERANCANG/PENILAI
PERBADANAN PEMBANGUNAN PERTANIAN NEGERI PERAK

-meneliti fail berkaitan dengan Permohonan Tanah Kerajaan Di Dalam Mukim Tanjung Tualang, Daerah Kinta Untuk Tujuan Pertanian (Pertanian Bersepadu) seluas lebih kurang 69.7 ekar.
-menaip surat berkaitan dengan ‘Permohonan Permit mengambil/memindah Bahan Batu (Pasir Lombong) Di Atas Tanah Yang Diluluskan Kepada Perbadanan Pembangunan Pertanian Negeri Perak di Dalam Mukim Teja, Daerah Kampar dan surat berkenaan akan diberikan kepada Pejabat Daerah dan Tanah Kampar untuk tindakan seterusnya.
-membuat beberapa salinan surat berkaitan dengan permohonan rayuan untuk memiliki tanah Perbadanan Di Wilayah Kinjang Mukim Chendriang, Derah Batang Padang untuk tujuan pertanian, membuat juga salinan berkaitan dengan permohonan tanah untuk tujuan mempelajari membangunkan sebuah ladang kelapa sawit untuk Kopereasi Akademi Usahawan Kinta Berhad dan lain-lain lagi.
-meneliti fail berkaitan dengan Cadangan Untuk Memiliki Tanah Kerajaan seluas 124.24 hektar/307 ekar di Kawasan Sempadan Felda Trolak Timur dalam Mukim Slim, Daerah Batang Padang untuk dijadikan Rancangan Pertanian Berkelompok

Anonymous said...

26 Ogos 2009
8.00 PAGI - 5.00 PETANG
TEMPAT: BAHAGIAN PERANCANG/PENILAI
PERBADANAN PEMBANGUNAN PERTANIAN NEGERI PERAK

-meneliti fail berkaitan dengan Permohonan Tanah Pulau Pasir Hitam di Mukim Sungai Tinggi di Daerah Larut Matang dan Selama.
-menyemak buku fail untuk mencari kedudukan fail tutup untuk disusun ke tempatnya seperti fail projek baru dan lain-lain.
-meneliti fail berkaitan dengan Permohonan Tanah Kerajaan Di Dalam Mukim Sungai Siput Daerah Kuala Kangsar, Untuk Tujuan Pertanian (sayur-sayuran) seluas lebih kurang 14,016 ekar/5.672 hektar.

Anonymous said...

27 Ogos 2009
8.00 PAGI - 5.00 PETANG
TEMPAT: BAHAGIAN PERANCANG/PENILAI
PERBADANAN PEMBANGUNAN PERTANIAN NEGERI PERAK

-meneliti fail berkaitan dengan Permohonan Tanah Kerajaan Di Dalam Kawasan Behrang Ulu, Mukim Ulu Bernam, Derah Batang Padang untuk tujuan Pertanian seluas lebih kurang 47.75 hektar/118 ekar.
-saya dikehendaki membuat salinan berkaitan dengan Perjanjian Penyewaan Di Antara Perbadanan Pembangunan Pertanian Negeri Perak dan Cheong Chong Hing, dan juga membuat salinan Perjanjian Penyewaan Di Antara Perbadanan Pembangunan Pertanian Negeri Perak dan Cheong Koon. Perjanjian tersebut dibuat salinan kerana untuk dimasukkan ke dalam fail Perbadanan sebelum perjanjian tersebut dihantar kepada mereka.
-menaip dan menderaf surat kepada Pengerusi Dagang Ritz Sdn. Bhd untuk Tujuan Perjanjian Sewaan Antara Perbadanan Pembangunan Pertanian Negeri Perak dan Dagang Ritz Sdn. Bhd.

Anonymous said...

28 Ogos 2009
8.00 PAGI - 5.00 PETANG
TEMPAT: BAHAGIAN PERANCANG/PENILAI
PERBADANAN PEMBANGUNAN PERTANIAN NEGERI PERAK

-saya meneliti fail berkaitan dengan Permohonan Tanah Kerajaan Di Dalam Mukim Blanja Daerah Kinta untuk Tujuan Pertanian (Buah-buahan) dan Ternakan Ikan seluas lebih kurang 456 ekar/184.54 hektar.
-saya dikehendaki mengecop surat yang masuk berkaitan dengan Permohonan Siasatan Tanah Untuk Permohonan Tanah Kerajaan Mukim Sungai Siput, Daerah Kuala Kangsar dan syrat tersebut daripada Jabatan Tanah Perak.
-mengecop surat yang masuk yang berkaitan dengan Memohon Kawasan Laluan Air hingga ke kolam Ternakan Udang seperti mana pelan tata atur yang disertakan bersama dengan surat kelulusan tersebut dan surat tersebut daripada Syarikat Merdu Takir Sdn. Bhd.
-mengecop surat untuk dihantar kepada Pengarah Jabatan Perancang Bandar Dan Desa yang mana ia berkaitan dengan Pelan Pinta Ukur untuk mendapatkan kebenaran merancang bagi tujuan Permohonan Tanah Kerajaan untuk tujuan Pertanian (Pertanian Bersepadu) seluas 370 ekar di dalam Mukim Kampar, Daerah Kinta.
-membuat salinan fotokopi terhadap nama-nama pemohon Ladang Usahawan Tani yang memohon tanah tersebut di Kampung Gajah, Perak dan salinan tersebut akan dimasukkan ke dalam fail untuk tujuann rujukan kelak dan memudahkan semakan jika diperlukan.

31 Ogos 2009

CUTI HARI KEBANGSAAN

1 September 2009
8.00 PAGI - 5.00 PETANG
TEMPAT: BAHAGIAN PERANCANG/PENILAI
PERBADANAN PEMBANGUNAN PERTANIAN NEGERI PERAK

-saya dikehendaki mencetak semula surat yang telah dibaiki, disemak dan akan ditandatangani oleh Pengurus Besar dan surat tersebut berkenaan dengan Permohonan Permit Mengambil /Memindah Baha Batu (Pasir Lombong) Di Atas Tanah Yang Diluluskan kepada Pebadanan Pembangunan Pertanian Negeri Perak (PPPNP) dalam Mukim Teja, Daerah Kinta.
-mengecop surat yang masuk daripada Global Herbal Perak Sdn. Bhd berkenaan dengan Perjanjian Pajakan Kecil.
-menaip kertas minit yang berkaitan dengan tuntutan bayaran terhadap kerja ukur yang dilakukan.
-mengecop surat yang masuk daripada Syarikat AZ Handicraft Sdn. Bhd .
-saya dikehendaki meneliti fail berkaitan dengan Permohonan Tanah Kerajaan Untuk tujuan Pertanian (Pertanian Bersepadu) Di Dalam Mukim Bidor, Daerah Batang Padang seluas lebih kurang 100 ekar.

Anonymous said...

2 September 2009
8.00 PAGI - 5.00 PETANG
TEMPAT: BAHAGIAN PERANCANG/PENILAI
PERBADANAN PEMBANGUNAN PERTANIAN NEGERI PERAK

-menaip dan menderaf surat berkaitan dengan resit resmi bagi bayaran pajakann Tahun Selepas Didaftarkan bagI No. Lot 34 dalam Sekim Lot Pertanian Ulu Rasau di Mukim Slim kepada Syarikat Mansur & Co.
-menaip dan menderaf surat berkaitan dengan dengan resit resmi bagi bayaran sewaan tapak Ternaka Ikan Tipalia Di Tasik Temenggor Tahun 2009.
-meneliti fail berkaitan dengan Permohonan Tanah Kerajaan Di Wilayah Sungai Pahlawan, Mukim Bidor Daerah Batang Padang sluas 460.6 ekar/186.16 hektar bagi tujuan tanaman kelapa sawit dan dalam fail tersebut terdapat beberapa boring seperti Borang Jadual 1 yang berkaitan dengan Permohonan Tanah, Borang A yang berkaitan dengan Cadangan Memajukan Tanah Kerajaan, surat Permohonan Tanah Kerajaan Di Wilayah Sungai Pahlawan, Mukim Bidor Daerah Batang Padang seluas 460.6 ekar/186.16 hektar, surat berkaitan dengan Permohonan Siasatan Tanah Bagi Permohonan Tanah Kerajaan Mukim Bidor , Daerah Batang Padang dan surat tersebut adalah daripada Jabatan Pertanian Unit Pengurusan dan Pemuliharaan Sumber Tanah dan lain-lain surat yang berkaitan.

Anonymous said...

3 September 2009
8.00 PAGI - 5.00 PETANG
TEMPAT: BAHAGIAN PERANCANG/PENILAI
PERBADANAN PEMBANGUNAN PERTANIAN NEGERI PERAK

-membuat salinan surat kelulusan permohonan tanah bagi semua fail yang berkaitan dengan kawasan yang berkaitan dengan Daerah Batang Padang. Tujuan dilakukan adalah untuk memudahkan lagi penyemakan kawasan yang berkaitan jika diperlukan.
-saya dikehendaki menaip kertas minit yang berkaitan dengan Perlaksanaan Kerja-kerja ukur yang mengenalpasti keluasan tanah yang diteroka di atas tanah 720 ekar di Wilayah Changkat Tin di Mukim Tanjung Tualang, Daerah Kinta dan pembayaran diperlukan di atas kerja-kerja ukur yang dilakukan.
-membuat salinan fotokopi berakitan dengan surat permohonan Tanah Kerajaan untuk tujuan Pertanian (Pertanian Bersepadu) Di Dala MUkim Chendriang, Daerah Batang Padang.
-meneliti fail berkaitan dengan Permohonan Tanah Wilayah Sungai Durian, Mukim Tanjung Tualang Daerah Kinta dengan luas Kawasan 259.0 ekar dan dalam fail tersebut mengandgi surat brkaitan Prmohonan Tanah Kerjaaan Untuk Tujuan Petanian Di Dalam Mukm Tanjung Tualang, Daerah Kinta, borang rasmi sebut harga daripada jurukur-jurukur yang terlibat, surat penerimaan tawaran sebutharga kerja ukur tanah, borang Jadual 1, borang A, Borang 4A berkaitan dengan Lesen Menduduk Sementara, Pelan Tapak Kawasan seluas lbih kurang 259.397 ekar di Mukim Tanjung Tualang, Daerah Kinta danlain-lain.

Anonymous said...

4 September 2009
8.00 PAGI - 5.00 PETANG
TEMPAT: BAHAGIAN PERANCANG/PENILAI
PERBADANAN PEMBANGUNAN PERTANIAN NEGERI PERAK

-membuat dua salinan fotokopi surat yang berkaitan dengan Tuntutan Hasil Tanah Terhutang di Kawasan Mukim Bidor.
- mengecop salinan surat yang dihantar kepada Tuan Pengerusi Kumpulan iaitu Encik Ahmad Termizi bin Kassim yang mna surat tersebut berkaitan dengan Perbincanga Perjanjian Atara Perbadanan Pembangunan Petanian Negeri Perak dan Malayan Flour Mills Berhad.
-mengecop surat yang masuk daripada Jurukur Seberang iaitu berkaitan dengan sebutharga kerja ukur bagi tanah seluas lebih kurang 67.90 ekar (27.48 hektar) di dalam Mukim Kampar, Daerah Kinta dan juga mengecop surat daripada Jurukur Ismail Talib yang mana kerja ukur kawasan tanah tersebut adalah seluas 500 ekar/202.3 ha di dalam Wilayah Gunung I, Mukim Gerik, Daerah Hulu Perak.
-menaip tiga kertas minit berkaitan dengan mengenalpasti bagi setiap lot-lot TKPM dan telah menawarkan sewaan tanah kepada Low Sam Sin dan Wong Su Woon mengikut usaha sebenar pserta tersebut yang telah diukur oleh pihak jurukur.

Anonymous said...

7 September 2009
8.00 PAGI - 5.00 PETANG
TEMPAT: BAHAGIAN PERANCANG/PENILAI
PERBADANAN PEMBANGUNAN PERTANIAN NEGERI PERAK

-meneliti fail berkaitan dengan Permohonan Tanah Kerajaan Untuk Tujuan Pertanian Bersepadu Di Dalam Mukim Teja, Daerah Kinta seluas lebih kurang 515bekar / 208.42 hektar dan dalam fail tersebut terdapat surat dan borang berkenaan dengan Borang A, Borang Jadual 1, surat permohonan tanha keraja ke atas kawasn tersebut, surat permohonan siasatan tanah darpada Jabatan Pertanian, surat daripada Jabatan Alam Sekitar Negeri Prak berkaitan dengan Lawatan Tapak bagi kawasan tersebut, laporan kesesuaian tanah dan lain-lain dan bersama-sama fail tersbut dilampirkan juga pelan kunci dengan skala 1:6336 (8 rantai seinci) terhadap kawasn berkenaan.
-meneliti fail berkaitan dengan Permohonan Tanah Di Wilayah Sungai Itek, Mukim Teja Daerah Kinta seluas lebih kurang 140.0 ekar/56.66 hektat untuk tujuan ternakan ikan hiasan dan dan fail tersebut mengandungi borang Jadual 1, Borag A dan juga surat permohonan kawasan tersebut

Anonymous said...

8 September 2009
8.00 PAGI - 5.00 PETANG
TEMPAT: BAHAGIAN PERANCANG/PENILAI
PERBADANAN PEMBANGUNAN PERTANIAN NEGERI PERAK

-menaip kertas minit berkaitan dengan pohon pembayaran terhadap kawasan yang telah siap diukur untuk kawasan seluas lebih kurang 447.25 ekar (181 hektar) di dalam Mukim Kenering, Daerah Hulu Perak, Perak Darul Ridzuan.
-mengecop surat yang masuk daripada Pejabat Daerah dan Tanah Kinta Batu Gajah iaitu ia berkaitan dengan Minit Mesyuarat Penyelarasan Pengeluaran Permit 4C Pemindahan Bahan Batu Di Atas Tanah Agensi Kerajaa Negeri Perak Darul Ridzuan.
-membuat salinan fotokopi berkenaan dengan Pelan Ukuran Demarkasi dan Butiran PT 4098 dan 4099 dan 4099 di Mukim Setiawan , Daerah Manjung.
-membuat salinan fotokopi berkenaan dengan Perjanjian Sewaan Tong Sing Siew (Kenax Sdn. Bhd) beserta dengan surat Permohonan Tanah Milik Perbadanan Pembangunan Pertanian Negeri Perak seluas 4.00 hektar (11.530 ekar) di dalam Sungai Raja Semalon, Mukim Lumut, Daerah Manjung.

Anonymous said...

9 September 2009
8.00 PAGI - 5.00 PETANG
TEMPAT: BAHAGIAN PERANCANG/PENILAI
PERBADANAN PEMBANGUNAN PERTANIAN NEGERI PERAK

-meneliti fail berkaitan dengan Permohonan Tanah Kerajaan Di Dalam Mukim Changkat Jong Daerah Hilir Perak untuk tujuan Pertanian (Pertanian Bersepadu) seluas 26.93 hektar/66.54 ekar yang mengandungi surat daripada Pejabat Pengarah Tanah Dan Galian iaitu surat berkaitana dengan Permohonan Tanah Kerajaan Untuk tujuan Pertanian (Pertanian Bersepadu) Di Dalam Mukim Changkat Jong, Daerah Hilir Perak, surat daripada Juruukur Sutera berkaitan dengan kerja-kerja ukur bagi tanah terhadap kawasan tersebut, boring rasmi sebut harga, kertas perakuan sebutharha dan lain-lain.
-menyemak buku fail dan mengenalpasti kedudukan fail tutup dan fail buka untuk tujuan memudahkan pencarian kelak jika diperlukan dan membuat salinan fotokopi terhadap resit sementara yang dilakukan oleh pemajak yang telah menyelesaikan bayaran sewaan tahun kedua Tanah Di Wilayah Jeram, Mukim Kampar, Daerah Kinta seluas 5 ekar.
-menaip kertas minit berkaitan dengan Pihak Jurukur Sutera meminta baki bayaran terakhir selepas melaksanakan kerja-kerja ukur bagi tanah seluas 399.940 ekar (161.851 hektar) di atas sebahagian lot 186158, Mukim Belanja Daerah Kinta.

Anonymous said...

10 September 2009
8.00 PAGI - 5.00 PETANG
TEMPAT: BAHAGIAN PERANCANG/PENILAI
PERBADANAN PEMBANGUNAN PERTANIAN NEGERI PERAK

-saya dikehendaki menulis nombor senarai peserta dalam cop bulat dalam surat berkenaan untuk tujuan memudahkan giliran dibuat dan penyemakan terhadapa lot-lot masing-masing. Tujuan dilakukan adalah untuk mengagihkan keuntungan untuk Ladang Rakyat Lambor Tahun 2009 iaitu pada 15 September 2009 dan seramai 500 peserta yang terlibat dan bertempat di Dewan Orang Ramai, Bota Kanan, Parit,Perak.
-meneliti fail berkaitan dengan projek-projek baru seperti projek tenakan lembu, tanaman serai, tanaman jagung dan sebaginya.
-pada sebelah petang, sya melihat dan meneliti serta memeahami perkara-perkara yang perlu adalah dalam menyiapkan kertas kerja projek.

Anonymous said...

11 September 2009
8.00 PAGI - 5.00 PETANG
TEMPAT: BAHAGIAN PERANCANG/PENILAI
PERBADANAN PEMBANGUNAN PERTANIAN NEGERI PERAK

-meneliti fail berkaitan dengan Permohonan Untuk memilki Tanah Kerajaan seluas lebih kurang 88.22 hektar/218 ekar di Wilayah Sekai Jadi, Jadi Tronoh, Mukim Blanja Daerah Kinta untuk dijadikan Rancangan Tanah Pertanian Berkelompok (Dusun) dan dalam fail tersebut mengandungi Borang Jadual 1 iaitu borang permohonan tanah, surat daripada Majlis Agama Islam dan Adat Melayu Perak Darul Ridzuan yang berkaitan dengan status Wakaf Am di bawah kawalan majlis tersebut.
-membuat salinan borang Jadual 1 dan Jadual A untuk rujukan dan melihat butir-butir yang perlu ada untuk mengisi borang tersebut.
-meneliti kertas presentasi berkaitan dengan kawasan sempadan yang perlu diukur oleh jurukur yang telah ditentukan serta memilih para jurukur yang layak dalam melaksanakan kerja ukur. Pemilihan ini dilakukan berdasarkan kepada harga tawaran yang diberi oleh jurukur serta kerja-kerja yang dilakukan oleh jurukur yang menunjukkan prestasi yang baik dalam melaksanakan kerja ukur yang diberikan.

Anonymous said...

14 September 2009
8.00 PAGI - 5.00 PETANG
TEMPAT: BAHAGIAN PERANCANG/PENILAI
PERBADANAN PEMBANGUNAN PERTANIAN NEGERI PERAK

-meneliti fail berkaitan dengan permohonan tanah kerajaan Di Dalam Mukim Tanjung Tualang, Daerah Kinta Untuk Tujuan Pertanian (Pertanian Bersepadu) seluas lebih kurang 11.5 ekar dan dalam fail tersebut mengandungi surat permohonan Tanah Kerajaan ke atas kawasan tersebut daripada Pejabat Pengarah Tanah dan Galian beserta pelan tapak kawasan tersebut.
-membuat salinan fotokopi terhadap nama pemajak/penyewa dalam Sekim Lot Pertanian Changkan Jong dan Sekim Lot Pertanian Ulu Rasau untuk dibawa ke Mesyuarat Jwatankuasa Tanah Peringkat Pengurusan.
-pada sebelah petang pula, saya dikehendaki menaip nama pemajak yang terlibat di atas kertas A4 yang berwarna dan memasukkan surat setiap pemajak mengikut tajuk nama pemajak yang ditaip serta memasukkan surat tersebut dalam fail yang ditetapkan. Hal ini memudahkan lagi untuk penyemakkan terhadap nama pemjak yang terlibat.

Anonymous said...

15 September 2009
8.00 PAGI - 5.00 PETANG
TEMPAT: BAHAGIAN PERANCANG/PENILAI
PERBADANAN PEMBANGUNAN PERTANIAN NEGERI PERAK

-saya dikehendaki menyemak nombor kad pengenalan, tarikh perjanjian, alamat pemajak-pemajak Di Changkat Jong untuk dibawa kepada Menteri Besar bagi meluluskan lot-lot yang dipohon. Pemajak-pemajak yang bermasalah dari segi pembayaran, alamat yang tidak lengkap, perubahan alamat dan lain-lain akan diberikan surat dan memaklumkan kepada perbadanan jika berlaku sebarang perubahan.
-meneliti fail berkaitan dengan Permohonan Tanah Kerajaan Di Dalam Mukim Sungai Terap, Daerah Kinta untuk tujuan Pertanian (Pertanian Bersepadu) seluas lebih kurang 750 ekar (303.52 hektar).
-saya dikehendaki mencetak tajuk Mesyuarat Jawatankuasa Tanah untuk dijadikan sebagai tajuk depan fail dan akan diletakkan dalam fail berkenaan iaitu sebanyak enam helai kertas yang perlu dicetak. Selain itu, saya juga menyemak nama-nama pemajak dari segi ejaan nama, nombor kad pengenalan dan alamat supaya tidak berlaku sebarang kesalahan perkataan sewaktu menaip.

Anonymous said...

16 September 2009
8.00 PAGI - 5.00 PETANG
TEMPAT: BAHAGIAN PERANCANG/PENILAI
PERBADANAN PEMBANGUNAN PERTANIAN NEGERI PERAK

-saya dikdehendaki menyemak nama pemajak dalam Sekim Lot Pertanian Changkat Jong (Bumiputera) dalam Borang 15 A. Semakan ini penting supaya tiada berlaku kesalahan perkatan dan juga menyemak nama pindahmilik serta tarikh perjanjian yang dilakukan.
-menaip dan menderaf surat untuk diberikan kepada Syarikat Trapia Malaysia atas bayaran yang telah dilakukan ke atas kawasan yang disewa untuk bayaran sewaan tapak ternakan ikan tilapia di Tasik Temenggor Tahun 2009.
-kemudian, pada sebelah petang saya dikehendaki menaip dan menderaf surat kepada Syarikat Mansur dan Cow iaitu ia berkaitan dengan resit resmi untuk bayaran pajakan selepas didaftarkan di Nombor lot 34 dalam Sekim Lot Pertanian Ulu Rasau Mukim Slim dan mengucapkan terima kasih di atas bayaran yang dilakukan kepada perbadanan.

Anonymous said...

16 September 2009
8.00 PAGI - 5.00 PETANG
TEMPAT: BAHAGIAN PERANCANG/PENILAI
PERBADANAN PEMBANGUNAN PERTANIAN NEGERI PERAK

-saya dikdehendaki menyemak nama pemajak dalam Sekim Lot Pertanian Changkat Jong (Bumiputera) dalam Borang 15 A. Semakan ini penting supaya tiada berlaku kesalahan perkatan dan juga menyemak nama pindahmilik serta tarikh perjanjian yang dilakukan.
-menaip dan menderaf surat untuk diberikan kepada Syarikat Trapia Malaysia atas bayaran yang telah dilakukan ke atas kawasan yang disewa untuk bayaran sewaan tapak ternakan ikan tilapia di Tasik Temenggor Tahun 2009.
-kemudian, pada sebelah petang saya dikehendaki menaip dan menderaf surat kepada Syarikat Mansur dan Cow iaitu ia berkaitan dengan resit resmi untuk bayaran pajakan selepas didaftarkan di Nombor lot 34 dalam Sekim Lot Pertanian Ulu Rasau Mukim Slim dan mengucapkan terima kasih di atas bayaran yang dilakukan kepada perbadanan.

Anonymous said...

17 September 2009
8.00 PAGI - 5.00 PETANG
TEMPAT: BAHAGIAN PERANCANG/PENILAI
PERBADANAN PEMBANGUNAN PERTANIAN NEGERI PERAK

-meneliti fail berkaitan dengan Permohonan Tanah Kampung Timah (Tambahan) Mukim Tanjung Tualang, Daerah Kinta seluas lebih kurang 400 ekar / 161.99 hektar dan dalam fail tersebut terdapat boring Jadual 1, Borang A, surat permohonan tanah di Wilayah Kampung Timah, surat Permohonan Siasatan Tanah, kertas Cadangan Perlantikan Kerja Ukur Kawasan, surat perakuan pendaftaran Akta Pendaftaran Perniagaan 1956 dan lain-lain.
-mengecop surat yang masuk seperti dari Syarikat AZ Handicraft, dan mengeco surat yang keluar untuk dipos kepada Syarikat Trapia dan Syarikat Mansur & Cow.
-pada sebelah petang, pula saya diarahkan untuk menderaf dan menaip surat berkaitan resit resmi untuk diberikan kepada Syarikat Menuju Asas Sdn. Bhd yang brkaitan dengan Projek Jalan Air Kuning ke Kampung Gajah, Daerah Batang Padang, Perak dan mohon kebenaran menggunakan Jalan Estate sepanjang 1 km dan bayaran yang dilakukan kepada Perbadanan adalah sebanyak RM20,000.00.

Anonymous said...

18 September 2009
8.00 PAGI - 5.00 PETANG
TEMPAT: BAHAGIAN PERANCANG/PENILAI
PERBADANAN PEMBANGUNAN PERTANIAN NEGERI PERAK


-meneliti fail berkaitan dengan Permohonan Tanah Di Dalam Mukim Sungai Raia, Daerah Kinta seluas 86 ekar bagi tujuan pertanian (Pertanian Bersepadu) dan dalam fail tersebut mengandugi surat berkaitan dengan surat Permohonan Tanah Kerajan Untuk Tujuan Pertanian, Borang Rasmi sebutharga, surat penerimaan tawaran kerja ukur tanah, Cadangan Pembangunan Lot Homestead seluas lebih kurang 80 ekar Di Atas Tanah Kerajaan Di Mukim Ulu Kinta, Daerah Kinta dan lain-lain.
-mengepos surat dan mencetak boring pos surat untuk diberikan kerani surat untuk dipos. Surat tersebut adalah surat untuk diberikan kepada Syarikat Menuju Asas atas penghargaan terima kasih bayaran yang dilakukan.
-meneliti fail berkaitan dengan Permohonan Tanah Di Dalam Mukim Chendriang Daerah Batang Padang untuk Tujuan Pertanian tanaman Kelapa Sawit seluas lebih kurang 166.631 ekar dan dalam fail tersebut mengandungi surat Permohonan Tanah Kerajan Untuk Pertanian (Tanaman Kelapa Sawit) Di Dalam Mukim Chendriang, Dearah Batang Padang, Borag Rasmi Sebutharga dan lain-lain.

Anonymous said...

18 September 2009–24 September 2009
-CUTI HARI RAYA AIDILFITRI



25 September 2009
8.00 PAGI - 5.00 PETANG
TEMPAT: BAHAGIAN PERANCANG/PENILAI
PERBADANAN PEMBANGUNAN PERTANIAN NEGERI PERAK

-meneliti fail berkaitan dengan Permohonan Tanah Di Wilayah Ulu Piah Mukim Sungai Raia, Daerah Kinta seluas 225.0 ekar?9105 hektar untuk tujuan pertanian dan dalam fail tersebut mengandungi Borang Jadual 1, Borang A, surat Permohonan Tanah Di Wilayah Ulu Piah Mukim Sungai Raia Daerah Kinta seluas 225.0 ekar/91.05 hektar bagi tujuan pertanian, mengandungi kertas untuk Cadangan Pelan Susunatur Bagi Cadangan Lot Pertanian Di atas Tanah Kerajaan Mukim Hulu Kinta dan Sungai Raia dan Daerah Kinta Perak, surat Permohonan Siasatan Tanah dan lan-lain.
-membuat salinan fotostat untuk kertas kerja Pelan Susunatur Bagi Cadangan Lot Pertanian Di atas Tanah Kerajaan Mukim Hulu Kinta dan Sungai Raia dan Daerah Kinta, Perak untuk tujuan sumber rujukan kerana ia mengandungi proses menyiapkan kertas kerja, butir-bitir cadangan Pembangunan, kajian feasibility dan lain-lain lagi saya kelak.
-meneliti fail berkaitan dengan Permohonan Tanah Di Dalam Mukim Ulu Kinta, Daerah Kinta untuk tujuan Pertanian (tanaman kelapa sawit) seluas lebih kurang 166 ekar dan fail tersebut mengandungi surat permohonan Tanah Kerajaan untuk Pertanian (tanaman kelapa sawit) di dalam Mukim Ulu Kinta, Daerah Kinta iaitu surat tersebut daripada Pejabat Pengarah Tanah dan Galian Negeri Perak, Borang Rasmi Sebut Harga dan lain-lain.

Anonymous said...

askum prof,berlaku pembetulan tarikh pulang pada bulan Ramadhan iaitu pada 24 Ogos 2009 - 19 September 2009 ialah pada pukul 4.30 petang dan waktu rehat pada pukul 1.30 petang. Harap maklum.

Anonymous said...

28 Ogos 2009
8.00 Pagi-5.00 Petang
Tempat: Bahagian Perancang/Penilai
(Bahagian Tanah), Perbadanan Pembangunan Pertanian
Negeri Perak.

-meneliti fail berkaitan dengan Permohonan tanah kerajaan di dalam Mukim Chendriang, Daerah Batang Padang untuk tujuan Pertanian (pertanian Berseopadu) seluas lebih bkurang 487 ekar/197.086 hektar.
-meneliti fail berkaitan dengan Permohonan tanah kerajaan di dalam Mukim Ulu Bernam, Daerah Batang Padang untuk tujuan pertanian seluas lebih kurang 4500 ekar/1,8213 hektar.

Anonymous said...

28 September 2009
8.00 Pagi-5.00 Petang
Tempat: Bahagian Perancang/Penilai
(Bahagian Tanah), Perbadanan Pembangunan Pertanian
Negeri Perak.

-meneliti fail berkaitan dengan Permohonan tanah kerajaan di dalam Mukim Chendriang, Daerah Batang Padang untuk tujuan Pertanian (pertanian Berseopadu) seluas lebih bkurang 487 ekar/197.086 hektar.
-meneliti fail berkaitan dengan Permohonan tanah kerajaan di dalam Mukim Ulu Bernam, Daerah Batang Padang untuk tujuan pertanian seluas lebih kurang 4500 ekar/1,8213 hektar.

Anonymous said...

29 September 2009
8.00 Pagi-5.00 Petang
Tempat: Bahagian Perancang/Penilai
(Bahagian Tanah), Perbadanan Pembangunan Pertanian
Negeri Perak.


-meneliti fail berkaitan dengan permohonan tanah kerajaan di dalam Mukim Bidor, Daerah Batang Padang untuk tujuan pertanian seluas lebih kurang 300 ekar/121.41 hektar.
-meneliti fgail berkaitan dengan permohonan tanah kerajaan di dalam Mukim Chendriang, Daerah Batang untuk tujuan pertanian seluas lebih kurang 100.0 ekar/40.47 hektar.
membuat salinan resiit sementara dan diberikan keopada penyewa.

Anonymous said...

30 September 2009
8.00 Pagi-5.00 Petang
Tempat: Bahagian Perancang/Penilai
(Bahagian Tanah), Perbadanan Pembangunan Pertanian
Negeri Perak.

-meneliti fail berkaitan dengan permohonan tanah kerajaan di dalam Mukim Ulu Bernam Timur, Daerah Batang Padang untuk tujuan pertanian seluas lebih kurang 473.00 ekar/191.42 hektar.
-meneliti fail berkaitan dengan permohonan tanah kerajaan di dalam Mukim Bidor, Daerah Batang Padang untuk tujuan pertanian seluas lebih kurang 91.00 ekar/36.82 hektar.

Anonymous said...

This is wonderful blog. I love it.

Agus@ kayu jabon said...

mampir nich...
menarik sekali blog anda dan saya menyukainya..
salam....